Brugse triatlon is steeds populairder bij trio’s

De Krachtbaldames nemen deel als trio
Redactie KW

Zaterdagnamiddag wordt Brugge opnieuw hermetisch afgesloten voor de 15de editie van de kwarttriatlon. Epicentrum is de Grote Markt waar je de wedstrijd live kan volgen.

Met 1.900 deelnemers is de wedstrijd al een tijdje volledig volzet. Opmerkelijk is ook dat naast de slordige 1.000 individuele deelnemers er ook 300 trio’s zijn ingeschreven. Iets waar andere organisatoren enkel van kunnen dromen.

“Daar zijn we echt fier op”, vertelt organisator Patrick Alderweireldt. “Een echte reden kan ik moeilijk zeggen, maar Brugge is een uniek kader om in te sporten, totaal iets anders dan in een verlaten industriepark. De trio’s krijgen bij ons een prominente plaats en zijn niet een categorie om de hoop te vullen. Iedere atleet krijgt bij ons dezelfde behandeling ongeacht zijn of haar niveau.”

“Tien jaar geleden zijn we gestart met een bescheiden 50-tal trio’s en vandaag staan er 300 aan de start. Opvallend is ook de grote deelname van een aantal grote bedrijven uit onze regio.”

Dit jaar is het trio De Krachtbaldames voor de zesde keer op rij van de partij en opnieuw gaan ze voor de overwinning in hun categorie.

“Alles begon eigenlijk met een toevallige ontmoeting tussen Nathalie Lievens en mezelf in het zwembad”, vertelt Kristel Braem (44) uit Brugge. “Het klikte tussen ons en plots opperde iemand van ons om eens zot te doen en ons in te schrijven voor een triatlon.”

“Achteraf gezien viel dit enorm goed mee”, gaat Nathalie Lievens (47) uit Torhout verder. “Maar het blijft bij deze ene wedstrijd. Andere triatlons laten we aan ons voorbij gaan. Onze sport is en blijft krachtbal. Vorig jaar nam ik deel aan de haventriatlon, maar dit valt gewoonweg niet te combineren.”

Patricia De Vooght (47) uit De Haan is er pas sinds een drietal jaar bijgekomen en neemt het fietsen voor haar rekening. “Ik kijk al de hele week uit naar de windrichting”, lacht ze. ‘Maar we gaan opnieuw voor de overwinning bij de dames trio’s. Dit zijn we aan onszelf verplicht. Het is ook mooie reclame voor de krachtbalsport.”

(GD)