Door de coronapandemie werd het Carrera Cup Benelux-seizoen enkele maanden geleden reeds ingekort tot vijf raceweekends, op de Nürnburgring, Zandvoort, tweemaal in Zolder en een in Assen. De eerste dag stonden er twee kwalificaties gepland en een race over 30 minuten, terwijl de dag nadien twee nieuwe sprints van 30 en 55 minuten volgden. De organisatie van de Porsche Carrera Cup Benelux en de Porsche Sprint Challenge Benelux besliste nu door de nieuwe coronamaatregelen het doek te laten vallen over het seizoen 2020.
...

Door de coronapandemie werd het Carrera Cup Benelux-seizoen enkele maanden geleden reeds ingekort tot vijf raceweekends, op de Nürnburgring, Zandvoort, tweemaal in Zolder en een in Assen. De eerste dag stonden er twee kwalificaties gepland en een race over 30 minuten, terwijl de dag nadien twee nieuwe sprints van 30 en 55 minuten volgden. De organisatie van de Porsche Carrera Cup Benelux en de Porsche Sprint Challenge Benelux besliste nu door de nieuwe coronamaatregelen het doek te laten vallen over het seizoen 2020.De kalender krijgt dus geen extra meeting, ter vervanging van de seizoenfinale die in het weekend van Allerheiligen in het Nederlandse Assen moest plaatshebben. "Er is nog een ultieme poging gedaan om het slot op het circuit van Zolder te rijden, maar het kampioenschap wordt met een Nederlandse licentie gereden en zij staan geen wedstrijden meer toe, ook niet op Belgische bodem", weet Nicolas Vandierendonck. "Er zijn nu uiteraard andere prioriteiten dan sport en daar heb ik alle begrip voor."De 57-jarige Bruggeling reed in de Porsche Carrera Cup Benelux voor Thems Racing by EMG Motorsport in de Pro Am-klasse en moet zo in de eindstand na een spannende strijd tevreden zijn met een tweede plaats op slechts zes punten van Michael Cool (NGT Racing). De Nederlander Bas Barenbrug (Bas Koeting Racing) eindigt als derde. "Eigenlijk zat die eerste plaats er nog in, maar ik had al lang eerste moeten staan", vindt Vandierendonck. "Twee fouten bij een pitstop en één aanrijding hebben mij genekt dit jaar. Het niveau lag bijzonder hoog. Niemand kon zich fouten veroorloven."Nicolas Vandierendonck werd vorig jaar met zijn Porsche kampioen in Belcar 2 en vertelde in aanloop naar dit seizoen dat het wel eens zijn laatste jaar als een actief autopiloot kon zijn. Hij komt ondertussen terug op die beslissing. "Veel mensen hebben mij gevraagd om niet te stoppen. De sport heeft het nu heel moeilijk en alle hulp is welkom", benadrukt de Bruggeling. "Mijn team EMG is dit jaar enorm geëvolueerd en staat dicht bij de top. De samenwerking is ideaal en ik wil het vele werk van de laatste twee jaar tot een goed einde zien komen. Nu stoppen zou hetzelfde zijn als afstappen juist voor de meet."Nicolas reed de voorbije jaren veel races en behaalde zowel in binnen- als buitenland diverse keren succes. "Ik ga er nog een jaar mee door, maar met als hoofddoel het team qua organisatie mee naar de top te brengen. Een beetje zoals een speler-trainer. In 2022 wil ik dan graag als teamchef of coach verder."Vandierendonck zat nu reeds dertien jaar en duizenden uren achter het stuur en blikt terug op een succesvolle carrière als autopiloot. "Omdat ik laat begonnen ben, heb ik er echt alles uitgehaald. Zoals in elke sport heb je naast puur technisch talent ook de grote fysieke en mentale druk, al wordt die met ouder te worden wel lastig. Puur technisch heb ik dit jaar dan weer wel één van mijn betere jaren achter de rug." (ACR)