Bjorn Syx maakte pas vorig jaar zijn rallydebuut met een Opel Kadett. Zijn snelle chrono's werden door pech zelden vertaald in resultaten, maar daar kwam dit jaar verandering in. Met een eigen BMW M3, mee opgebouwd door Mats Van den Brand, is Syx aan een knap voorjaar bezig. "Het seizoen verloopt tot dusver boven onze verwachtingen", vertelt de oldtimerhandelaar uit Dikkebus. "In het begin was het aftasten waar we g...

Bjorn Syx maakte pas vorig jaar zijn rallydebuut met een Opel Kadett. Zijn snelle chrono's werden door pech zelden vertaald in resultaten, maar daar kwam dit jaar verandering in. Met een eigen BMW M3, mee opgebouwd door Mats Van den Brand, is Syx aan een knap voorjaar bezig. "Het seizoen verloopt tot dusver boven onze verwachtingen", vertelt de oldtimerhandelaar uit Dikkebus. "In het begin was het aftasten waar we gingen terechtkomen. In de Rally van de Monteberg pakten we meteen de overwinning, al kenden we daar ook wat meeval door de opgave van Lietaer. Dat hoort nu eenmaal bij rally."In de ORC Rally van Oostrozebeke werd Syx vierde algemeen en tweede bij de Historics. "Er was opnieuw niet veel te doen aan Lietaer, maar we waren wel verrast dat we Stefaan Stouf konden voorblijven. Voor de wedstrijd hadden we wat aanpassingen aan de ophanging doorgevoerd. Het gevoel met de wagen zat helemaal goed, mede dankzij de tips van Mats van den Brand."Syx en copiloot Ari Vanrobaeys maken in Ieper hun nationaal debuut. "We beseffen dat Ieper nog van een ander niveau is. Na zoveel jaren aan de kant te staan kijken is het sowieso al leuk om aan de start te staan van mijn favoriete wedstrijd en dat met mijn favoriete wagen. Uit ervaring weten we dat je er best niet met het mes tussen de tanden van start gaat, want dat duurt meestal niet lang. Het plan is om kalm te beginnen en de kat uit de boom te kijken. We gaan gewoon ons eigen tempo rijden. Pas zaterdagmiddag zullen we kijken wat er nog mogelijk is het in het klassement."De afwezigheid van Paul Lietaer vindt hij een slechte zaak. "Jammer dat Lietaer niet van start gaat, want hij zou toch een grote meerwaarde geweest zijn voor de wedstrijd. Stefaan Stouf zal met zijn Ford Sierra Cosworth wellicht de taaiste klant worden, al is het afwachten wat Didier Vanwijnsberghe en de buitenlanders zullen presteren. Hopelijk blijft de wagen van Stouf betrouwbaar en volgt er een eerlijke strijd tot het einde", aldus Syx.