"We hebben niet echt contact met de organisatoren van het Europees kampioenschap, maar we volgen het uiteraard op de voet", opent Alain Penasse. "Vorig jaar hebben we de juiste beslissing genomen door dit kampioenschap los te laten. Tot op heden zien we er geen echte verbetering. Ze moeten het doen met enkele piloten uit de subtop, twee Russische piloten en die ene Let die het kampioenschap betwisten. Dat spreekt het Belgische rallypubliek niet aan."
...

"We hebben niet echt contact met de organisatoren van het Europees kampioenschap, maar we volgen het uiteraard op de voet", opent Alain Penasse. "Vorig jaar hebben we de juiste beslissing genomen door dit kampioenschap los te laten. Tot op heden zien we er geen echte verbetering. Ze moeten het doen met enkele piloten uit de subtop, twee Russische piloten en die ene Let die het kampioenschap betwisten. Dat spreekt het Belgische rallypubliek niet aan." "Onze keuze voor het Britse kampioenschap levert veel meer return op. Dat barst van het jonge talent en daarenboven krijgen we zo heel wat Britse toeschouwers over de vloer. Ieper en Engeland hebben door de jaren heen een sterke band met elkaar en in die lijn past de Renties Ypres Rally perfect in het Britse kampioenschap. Dit jaar zijn wij de tweede wedstrijd op een totaal van vijf, zodat de titelstrijd nog helemaal open ligt en dat we zowat alle piloten aan de start krijgen.""De samenwerking met de Tour European Rally verliep vorig jaar niet vlot", neemt André Bostyn over. "Er kwam slechts één grote naam aan de start namelijk Giandomenico Basso en de dialoog was eerder stroef. We vinden echter dat dit nieuw kampioenschap nog een kans verdient. We zijn dus aan tafel gaan zitten met die mensen en hebben enkele aanpassingen gedaan.""Vorig jaar hebben we het parcours zowat voor de helft veranderd zodat iedereen met gelijke kansen aan de start zou komen, maar dit jaar hebben we slechts enkele veranderingen doorgevoerd", gaat Alain verder. "We kunnen opnieuw 265 km klassementsproeven aanbieden en zorgen ervoor dat 49 procent van het totale traject bestaat uit snelheidsritten. Op vrijdag staan er negen klassementsproeven op het menu, waarbij de proef in Dranouter nieuw is. We hebben een stuk van de Shakedown en een stuk van de vroegere proef van Heuvelland samen gevoegd." "Zaterdag volgen dan nog eens 14 klassementsproeven, waarbij de proef in Wijtschate verdwijnt en vervangen wordt door de snelheidsrit in Vleteren. In Wijtschate zijn er wegwerkzaamheden aan de gang. De klassementsproef zelf konden we nog rijden, maar door de werken zou de toestroom van toeschouwers te moeilijk geweest zijn. Daarom besloten we Wijtschate weg te laten. Na drie jaar afwezigheid zijn we nu terug van de partij in Vleteren, waar we een compleet nieuwe proef uitgetekend hebben. Er zit misschien een tweetal kilometer in die we vroeger nog gebruikt hebben, maar de rest is volledig nieuw."De grootste verandering voor dit jaar is het feit dat beide Historic rally's terug naar Ieper komen. Sinds 2000 waren die in Boezinge gehuisvest, maar dat zorgde voor een dubbele kost. Het was de financiële noodzaak en de vraag naar meer beleving van de deelnemers die ons deed beslissen om het Historic-gebeuren weer naar Ieper te halen. Boezinge heeft echter nog steeds zijn topdag met de Shakedown, die daar op woensdag verreden wordt." "Voor ons werd het een grote uitdaging om de beide Historic rally's in het geheel van de moderne rally in te passen en dit zowel naar timing als naar locaties toe. We hebben gekozen om de Lakenhallen als achtergrond voor de moderne rally te behouden, terwijl de beide Historic rally's hun rallycentrum in de schaduw van de Menenpoort krijgen. Het podium en het clubhouse zal zich in de onmiddellijke omgeving van die Menenpoort bevinden, terwijl de servicezone in een zijstraat vlakbij zal zitten en zal reiken tot aan het voetbalplein. Om de Last Post te respecteren hebben we geopteerd om de hergroepering in het Kasteelpark in Zonnebeke te organiseren. Het Kasteelpark is een leuk en attractief park. Onze eerste bedoeling was om daar een servicezone te installeren, maar dat bleek achteraf niet haalbaar."Vorig jaar zag Thierry Neuville zijn zegekansen al na enkele klassementsproeven in rook opgaan zodat de Oostkantonner dit jaar nog meer gebrand ligt op een zege in Ieper. "Voor ons is de aanwezigheid van Neuville heel belangrijk", zegt Alain Penasse. "Hij behoort tot de top drie van het wereldkampioenschap en is dus zeker en vast een publiekstrekker. Hij houdt er aan om ieder jaar toch één rally in eigen land te betwisten en een zege in Ieper zou zeker mooi staan op zijn palmares. Dit jaar lijken de Skoda's onklopbaar in België, zodat het aan ons is om voor het nodige weerwerk te zorgen. De Huyndai R5 is zeker niet slecht, terwijl ik ook veel verwacht van de nieuwe Citroën C3 R5, die bij ons zijn debuut zal maken. Het wordt zeker een spannende wedstrijd." (FM)