1. Ga je dit weekend een kijkje nemen naar de Omloop van Vlaanderen?
...

1. Ga je dit weekend een kijkje nemen naar de Omloop van Vlaanderen?"Ik ben niet thuis. Vincent Verschueren is een goede vriend van mij, maar ik kon hem ook al in Ieper niet aan het werk zien. Bij Yves Olivier, organisator van de Omloop, reed ik nog in het team. We werden toen vice-kampioen in het Duitse F3-kampioenschap."2. Wat vind je het mooiste circuit ter wereld?"Nordschleife, het 23 km lange iconische circuit, dat deel uitmaakt van de oud Nürburgring in Duitsland. Maar als Belg race ik ook graag in Spa natuurlijk."3. Welk land waar je ooit aan race deelnam zou je met wat meer tijd nog eens willen bezoeken en waarom?"Japan. Het mag misschien vreemd klinken, maar in Tokio is het tegelijk zeer druk, maar ook rustig. Ik krijg er toch dat gevoel bij. En die mensen zijn daar zo respectvol naar anderen toen. Dat mis ik hier soms wel."4. Hoeveel dagen per jaar slaap je in je eigen bed?"Maximum 30, maar dat aantal haal ik dit jaar waarschijnlijk niet. Ik ben van Marke, maar kom niet veel meer in het Kortrijkse. Als ik in België ben, verblijf ik aan de kust."5. We werden dit weekend geconfronteerd met de dodelijke kant van de autosport: wat doet dat met jou?"Dat doet uiteraard pijn. Ik kende Antoine Hubert niet persoonlijk, maar we hadden gemeenschappelijke vrienden en die omschrijven hem als een supergast. Maar eigenlijk is dit gewoon een spijtig ongeval. De eerste klap heeft hij zeker overleefd, maar die tweede was er te veel aan natuurlijk. Er is qua veiligheid enorm veel vooruitgang geboekt in de autosport. Wielrennen is minstens even gevaarlijk. Als je ziet dat een reflector op de weg tot de dood van Bjorg Lambrecht leidt. Dat zijn ongelofelijke toevalligheden met tragische gevolgen. Bang ben ik niet als ik in de wagen stap, maar als je op een bepaald moment aan 250 km per uur in de remmen moet, dan moet je vertrouwen op je materiaal en de mecaniciens. Als er dan iets fout gaat..."6. Hoe moeilijk en gevaarlijk is die bewuste Raidillon-bocht?"De bocht is al aangepast in vergelijking met vroeger, je heb nu meer ruimte naast de baan. Maar het blijft als piloot een uitdaging om die te nemen. Je begint met een snelheid van dik 200 per uur beneden aan de klim. Als er boven iets gebeurt, kun je dat niet zien. Je moet de bocht dus blind nemen."7. Met wie zou je nog een een selfie willen nemen?"In de 10 uren van Suzuka, een wedstrijd die we trouwens zelf wonnen, zaten we samen in de race met Mika Häkkinen. Dat is toch een jeugdidool, maar op de foto ben ik niet mee gegaan. Daar was geen tijd voor. En in Daytona racete ik tegen Fernando Alonso, ook al iemand waar ik naar opkeek."8. Je komt overal ter wereld: waar maakte je de 'zotste' toestanden mee?"In China zeker? Maar we gingen er recent terug en daar is de jongste tien jaar toch heel wat veranderd. Maar het grote probleem daar is dat niemand Engels spreekt. Je kan daar dus niet communiceren."9. Wat is jouw mooiste zege?"Mag ik er twee noemen? Mijn laatste zege in een 'single seat' in de SuperLeague op Zolder. Die dateert van 2011 en ik hoopte dat ik daarin kon doorgroeien. Maar dat kampioenschap is uitgedoofd. De recente zege in de 24 Uren Nürburgring was ook fenomenaal. Zeker als je een Duits merk vertegenwoordigt. Jammer dat het in de media zo weinig aandacht krijgt. Maar als er een ongeval gebeurt, dan..."10. Welke ambitie hoop je nog waar te maken?"Het klopt dat ik met mijn 33 jaar de jongste niet meer ben, maar ik heb het gevoel dat ik nog tien jaar voor mij heb. Het is voor mij ook nog maar echt begonnen sinds ik drie jaar geleden bij Audi terecht kwam. Meerijden in de DTM-races zou ik niet laten liggen."11. Hoe groot schat je de kans in dat Stoffel nog terugkeert in de Formule 1?"Zeer reëel. Hij heeft getoond dat hij de mogelijkheden heeft en bij Mercedes wordt hij ook betrokken bij de ontwikkeling van de wagen. Het is te hopen dat hij nog zijn kans krijgt."12. Is Formule E, E-rally,... de toekomst?"We gaan er zeker naartoe. Ieder merk wordt ook verplicht om deel te nemen bij de E-wagens. Maar ik denk dat beide vormen van racen nog lang parallel naast elkaar zullen bestaan."13. Wat maakt een '24 Uren-race' zo zwaar?"De hitte kan een factor zijn. Op de heetste dag van 2019, die bewuste donderdag, waren we aan het testen in Spa. Gelukkig was het tijdens de race aan het regenen en viel het qua temperatuur mee. Verder speelt de vermoeidheid uiteraard ook een rol. Ik tracht tussenin wat te slapen. Want in principe rij je met zijn drieën elk ongeveer acht uur, maar ik maakte het al vaak mee dat iemand zich niet goed voelde en dat ik 10 of 12 uur in de wagen zat. Het is dan vooral zwaar om je concentratie te behouden."14. Hoe groot schat je je eigen kansen op de wereldtitel in?"Vrij groot eigenlijk. Er rest ons nog één wedstrijd. Winnen we die, dan zijn we zeker kampioen. Maar het circuit van Kyalami in Zuid-Afrika is ons onbekend. Het zal afwachten worden in welke omstandigheden we daar terecht komen."15. Voor een leek zijn al die disciplines in de autosport soms wat onoverzichtelijk: wat is specifiek aan de Intercontinental GT Challenge?"Eigenlijk is dat een verzameling van uithoudingsraces waar de 24 Uren van Spa één wedstrijd vormt. We staan nu zes punten achter op de leiders, maar een zege in Zuid-Afrika levert ons dus de wereldtitel op."16. Met welke wagen rij je privé het liefst?"De Audi RS7 die ik ter beschikking krijg van MIG Motors is een wagen die sportief is, maar ook aangewezen is voor dagdagelijks gebruik."17. Wat wens je de onfortuinlijke Enzo Ide toe?"Veel beterschap natuurlijk. Ik ken Enzo goed, het is een vechter. Hopelijk kan hij volledig herstellen."18. Hoe zien je trainingen (buiten de wagen) er uit?"Ik ga graag eens lopen, maar het komt ook te weinig van."19. Is er nog jong West-Vlaamse 'autotalent' op komst?"Wellicht is de jonge Lewis Moulaert (12) uit Loppem iemand om in het oog te houden."20. Ben je actief op sociale media?"Op Instagram en Facebook, maar enkel voor het sportieve. Privé plaats ik daar nauwelijks iets op."