41 leuke weetjes over de 41 jaren van Paul Lietaer in de rallysport

Paul Lietaer schreef niet enkel in eigen land overwinningen op zijn naam. (Foto DM)
Filiep Masselin
Filiep Masselin Rallymedewerker KW

Paul Lietaer, 61 ondertussen, denkt nog niet aan zijn rallypensioen. Al 41 jaar is hij actief in de autosport en dat leidde al tot heel wat successen. Hier niet het zoveelste interview met ‘De Snor’, maar zijn carrière samengebald in 41 weetjes, evenveel als hij jaren actief is in het rallycircuit.

1.

Dit jaar is Paul Lietaer 41 jaar non-stop actief in de rallysport.

2.

Paul Lietaer werd geboren op 28 juni 1957.

3.

Paul was de zevende in een gezin van acht kinderen.

4.

Paul was 20 jaar mecanicien bij Opel Vienne en daarna 22 jaar bij Crack Meubelen waar hij instond voor het onderhoud van het wagenpark. Intussen is hij met pensioen.

5.

In 1980 werd er een supportersclub opgericht die op zijn hoogtepunt meer dan 800 leden telde. Na zowat 30 jaar is de supportersclub een stille dood gestorven.

6.

Paul debuteerde in de rallysport in 1977 in zijn thuiswedstrijd, de 6 Uren van Kortrijk. Hij behaalde meteen de vierde plaats algemeen.

7.

Bij zijn debuut werd Paul genavigeerd door zijn broer Luc, de zesde in de rij van acht kinderen.

8.

De eerste algemene overwinning kwam er al in 1978 toen hij de Sprint van Hooglede won.

9.

Tot op heden heeft Paul 452 wedstrijden betwist.

Paul Lietaer blijft een vaste waarde in het rallycircuit. (Foto DM)
Paul Lietaer blijft een vaste waarde in het rallycircuit. (Foto DM)

10.

Hij behaalde daarin 157 overwinningen, moderne en historic samen geteld.

11.

In meer dan 50 procent van zijn gereden wedstrijden behaalde hij een podiumplaats, namelijk 238 keer.

12.

Het meest aantal wedstrijden reed hij in 1979, want toen stond hij 18 maal aan de start.

13.

Het minst aantal wedstrijden reed hij in 1997 omdat hij druk in de weer was met de bouw van een Ford Escort RS1800. Hij kwam toen slechts tweemaal aan de start.

14.

Paul reed zowel met groep 2-wagens als groep N, groep A, groep B en WRC’s.

15.

De meest opmerkelijke prestatie leverde Paul in 2016 toen hij de Historic Rally van Staden won ondanks het feit dat zijn stuur afbrak halfweg een klassementsproef en hij een halve snelheidsrit zonder stuur verder moest.

16.

Paul stond al 37 maal aan de start in Ieper: 20 maal in de moderne rally en 17 keer bij de Historics.

17.

Paul debuteerde in Ieper in 1979 en behaalde de dertiende plaats algemeen aan het stuur van een Opel Kadett GTE.

18.

Het jaar daarop, in 1980, behaalde hij al zijn eerste toptienplaats in de Kattenstad: achtste algemeen met de Opel Kadett GTE.

19.

In 1985 won Paul de groep N in het kader van de Peugeot Cup.

20.

In 1986 schakelde hij over op een Opel Manta 400 waarmee hij opnieuw in de top tien eindigde in Ieper. Ditmaal werd het een zevende plaats.

21.

De beste resultaten in Ieper behaalde Paul met de Ford Escort Cosworth. Hij werd in 1993 vierde algemeen en in 1995 tweede algemeen.

22.

Daarna stapte Paul over naar de Historic rally. In de Ypres Historic Rally stond hij ondertussen al zevenmaal op het hoogste schavotje.

23.

Tussendoor, we schrijven 2008, startte hij opnieuw in de moderne rally met een Mitsubishi Lancer Evo 9 groep N waarmee hij de negende plaats behaalde.

24.

Ondanks het feit dat Paul maar weinig geïnteresseerd was in kampioenschappen behaalde hij al in 1979 de West-Vlaamse titel rally en rallysprint.

25.

Dit deed hij nog eens over het jaar daarop, in 1980.

26.

Daarna duurde het tot 1986 vooraleer hij opnieuw West-Vlaams kampioen werd zowel in de rally als de rallysprint.

27.

Een volgende titel kwam er in 1988. Paul had toen zijn zinnen gezet op het nationaal kampioenschap rally en hij won met de vertrouwde Opel Manta 400 vier van de acht wedstrijden.

28.

Vorig jaar heeft Paul de winnende Opel Manta 400 van 1988 terug gevonden in Nederland. Hij kocht de wagen en zette die weer helemaal op punt.

29.

Dertig jaar na zijn nationale titel doet Paul dit jaar een gooi naar de Belgische titel Historic met die Opel Manta 400.

30.

Dat Paul Lietaer talent had werd al snel duidelijk. In 1979, zijn tweede echte seizoen, won hij liefst acht wedstrijden.

31.

Dat bleek echter nog maar een begin want het jaar daarop, 1980, schreef hij liefst 12 wedstrijden op zijn palmares bij.

32.

Paul was het meest succesvol in de T.B.R. waar hij maar liefst 15 maal won, moderne en historic samen.

33.

Maar ook in de Rally van Wervik, vlak bij de deur van zijn sponsor en werkgever Crack, was Paul erg succesvol. Hij stond er al elf keer op het hoogste schavotje.

34.

In het internationaal kampioenschap scoorde hij het best in de Omloop van Vlaanderen met 13 zeges in de moderne en historic samen.

35.

Zijn trouwste sponsor is André Ollevier, zijn vroegere werkgever, die met Confortluxe en Crack Meubelen al meer dan 30 jaar op de wagens van Paul Lietaer aanwezig is.

36.

Wie beweert dat Paul altijd dezelfde rally’s wint, heeft het verleerd voor. Hij behaalde zijn overwinningen in 45 verschillende wedstrijden.

37.

Voor zijn sponsor Crack Meubelen was Noord-Frankrijk een belangrijke markt. Het was dan ook niet verwonderlijk dat Paul regelmatig in Noord-Frankrijk aan de start stond. Hij behaalde er vijf overwinningen.

38.

Maar ook in Nederland kon Paul twee overwinningen op zijn naam schrijven.

39.

Ondanks een carrière van 41 jaar reed Paul met niet zo veel verschillende wagens. De Opel Kadett, de Talbot Lotus, de Opel Manta 400, de BMW M3, de Ford Cosworths en andere gebruikte hij meestal drie tot vier seizoenen.

40.

Momenteel beschikt Paul over drie rallywagens: De Ford Escort RS 1800, de Subaru Legacy en de Opel Manta 400, allen wagens voor Historic rally.

41.

De wagen waar Paul het minst plezier aan beleefde was de BMW M3, want die wagen lag hem niet, terwijl de Ford Escort Cosworth zijn voorkeur wegdraagt. Maar Paul benadrukt dat hij veel snelle en plezierige wagens heeft gehad.

Deze weetjes werden samengesteld met de hulp van Serge Vuylsteke uit Wervik die probeert zo nauwgezet mogelijk de carrière van Paul Lietaer te volgen.