“2.000 foto’s ingescand, honderden te bewonderen”

Sinds het ontstaan in 1993 heeft ook de Historic Rally in de loop der jaren een hele metamorfose ondergaan. Dat zal men zeker kunnen meebeleven in de expo “25 year Ypres Historic”, waar initiatiefnemer Gerard Ghesquiere (Deerlijk) al heel wat vrije uurtjes aan spendeerde.

Gerad Ghesquiere is de man achter de expo. © (Foto DT)

In 1992 gaf de FIA groen licht tot het organiseren van historische rally’s in het kader van de bestaande ERC-rally’s. Dat ontging de Ieperse organisatie niet. Zij sprongen meteen mee op de wagen en organiseerden in 1993 een eerste historic rally.

Intussen is deze Ypres Historic Rally een eigen leven gaan leiden. Sinds 2000 is het pittoreske Boezinge de uitvalsbasis voor deze Europese gerenommeerde wedstrijd, nadat men het jaar voordien even op de markt van Poperinge parkeerde als aankomstplaats. In het kader van dit 25-jarig jubileum organiseert Superstage een tentoonstelling over 25 jaar Ypres Historic Rally. De man achter deze organisatie is Gerard Ghesquiere, die in 2014 ook de expositie “Ypres Rally 50 Years” op poten zette. En toen zelfs een heel mooi kijkboek uitbracht.

“Er is een speciale hoek ingericht voor lokale ex-copiloot en organisator wijlen Serge Messine”

Honderden foto’s

“Er zijn honderden foto’s te bewonderen, al hebben we er in totaal zowat 2.000 ingescand”, aldus Gerard Ghesquiere. “De affiches en rallyplaten van alle organisatiejaren zijn te bezichtigen en voor ieder jaar ligt een archief klaar. Er is een speciale hoek ingericht voor lokale ex-copiloot en organisator wijlen Serge Messine, waarbij we aandacht hebben voor zijn debuut in een Simca Rally tot de laatste jaren aan de zijde van Gaby Goudezeune in de Opel Manta GT/E. Er is ook de bekerkast van Gaby Goudezeune – en met dergelijk palmares moeten we er niet bij vertellen dat deze haast uitpuilt – en we hebben een kast vol memorabilia rond de Ypres Historic Rally. Buiten is er een permanente expo in een tent van 6 tot 8 wagens uit de rallywereld. En zeker niet de minste. We zien de Toyota Celica waarmee Bjorn Waldegaard, zelf ex-winnaar van deze rally, ooit de WK-rally van Cyprus won en ook de Toyota 222D groep S, die voorzien was als opvolger voor de groep B-wagens.”

“Deze werden echter een tijdje nadien afgeschaft en dat project verdween meteen ook in de anonimiteit. Daarnaast zijn er heel wat replica’s, onder andere van de ex-Kinley Ford Escort van Gilbert Stapelaere, de Lancia Stratos waarmee Yves Loubet enkele jaartjes terug nog Spa reed en een VW Golf in de kleuren van Kenneth Eriksson. Die bekende WK-rijder won met dergelijke wagen de rally van de Ivoorkust in 1987. Verder nog enkele gekende Historic-wagens, zoals de Porsche 911 uit de Dekeyser-stal, een Triumph TR7 en een Audi 90 Quattro. Ook kan je een Speedsport bewonderen. Deze bolide werd in 1925 gebouwd in Schaarbeek en Georges Bouriano won er in 1926 mee op het circuit van Chimay.”

“Ik zit al luidop te denken aan een tentoonstelling rond 50 jaar Monteberg over vijf jaar”

Het idee voor dergelijke expo rijpte eigenlijk al langer bij Gerard. “Ik deed zelfs al een voorstel voor een expo toen de Historic Rally 20 kaarsjes mocht uitblazen. Vorig jaar deed ik hen dan weer het voorstel om in 2017 iets te doen, naar aanleiding van het 25-jarig bestaan. Uiteindelijk gaven ze groen licht en kon ik beginnen met alles in te zamelen en de nodige mensen te contacteren. Ik krijg, net zoals met de vorige expo rond 50 jaar rally, veel hulp van Willem Coopman en Ronny Van Parijs. Gelukkig beschik ik over het archief van twee boegbeelden van de rally die er jammer genoeg niet meer bij zijn, met name Frans Thevelin zaliger en Ignace Becquart zaliger.”

“De tentoonstelling wordt georganiseerd in het clublokaal De Zwaan in Boezinge, van 18 juni tot 25 juni, ingang langs de grote poort naast het café. De expo is open op zondag 18, woensdag 21, vrijdag 23 en zaterdag 24 juni van 10 uur tot 20 uur, maandag 19, dinsdag 20 en donderdag 22 juni van 14 tot 20 uur en zondag 25 juni van 14 tot 18 uur. Op woensdag, vrijdag en zaterdag zijn wij open volgens de publieke opkomst tot ten laatste 22 uur.”

Nog vol plannen

En ondanks het feit dat hij met zijn 66 lentes kan genieten van een welverdiend pensioen zit Gerard Ghesquiere nog vol plannen. “Met onze oldtimerafdeling Speedsport organiseren we in het najaar weer een rondrit voor oldtimers. We plannen, in samenspraak met de gebroeders Vanoverschelde, ook nog een regularityrit. En naar een volgende expo toe zit ik al luidop te denken aan een tentoonstelling rond 50 jaar Monteberg, al is dit maar voor binnen vijf jaar.”

Spelen Belgen weer de hoofdrol?

Paul Lietaer.
Paul Lietaer.© Foto VDB

In de FIA-wedstrijd is het de vraag wie Paul Lietaer, aan de vooravond van zijn 60ste verjaardag, een duimbreed in de weg kan leggen. De “snor” uit Zwevegem start met zijn erg snelle Subaru Legacy RS. Komt het gevaar uit West-Vlaamse hoek, met Didier Vanwijnsberghe (BMW M3) en Stefaan Stouf in zijn nieuw opgebouwde Ford Sierra Cosworth? Of kunnen de buitenlandse rijders de lokale specialisten het vuur aan de schenen leggen? Wat zijn de Fin Veikkanen (Porsche) en Anton Werner (Audi Quattro) waard? Of moeten we de ogen richten op een klein peloton Italiaanse Porsche-rijders als Parisi en Pagella? Of kunnen de Lancia Stratos-liefhebbers hun hartje ophalen met liefst drie modellen aan de start, bestuurd door Steve Perez, Eric Comas en Claus Aulenbacher?

In de Classic Ypres Rally is het zeker uitkijken naar de tenoren van het BK zoals Robin Maes, Dirk Deveux, met copiloot Kris D’Alleine (Reninge), Stefaan Prinzie (Houthulst) en Patrick Mylleville (Zonnebeke). Maar, ook de streekrijders mogen we niet uit het oog verliezen. Denken we maar aan de Poperingse BMW-rijders Christophe Merlevede en Alain Vermeulen.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.