SBS De Vlieger in Rumbeke heeft een nieuwe directeur

Brecht Van Mullem. (foto SB)©STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Brecht Van Mullem. (foto SB)©STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Redactie KW

Brecht Van Mullem werd recent aangesteld als nieuwe directeur van SBS De Vlieger in de Hoogstraat in Rumbeke. Voor hem zal er niet zoveel veranderen, hij was al waarnemend directeur sinds 2019. “Ik wil weten en voelen wat er leeft”, getuige zijn persoonlijke aanpak.

Bram Van Mullem is 42 jaar, woont in Oekene, hij studeerde voor onderwijzer aan de normaalschool in Torhout. Brecht is getrouwd met Tine Vandommele, die lesgeeft in de basisschool De Berk en De Beuk in Deerlijk. Samen hebben ze drie kinderen: Korneel, Esmee en Kaat. Zijn vrije tijd brengt hij op de fiets door, in het zwembad of in de zetel met een goed boek. Hij is ook een ‘Helpend Hand’ bij Chirumbero en lid van Bike Division 8800, een Roeselaarse-Rumbeekse fietsclub met Café Mango als clublokaal.”

“ Stedelijke basisschool De Vlieger is sinds 1999 zijn vaste werkplek, eerst als leerkracht in het eerste en het vijfde leerjaar, zorgleerkracht en adjunct-directeur. Met Brecht Van Mullem kiest het schoolbestuur voor continuïteit en stabiliteit, maar ook voor vernieuwing en dynamiek. Een meer dan voldoende reden om de directeur te feliciteren en om te vragen naar zijn objectieven en verwachtingen.

“Ondanks het feit dat ik al zolang vertrouwd ben met deze school, heb ik net zoals andere kandidaten de selectieprocedure, begeleid door OVGS (Onderwijsvereniging voor Steden en Gemeenten) en het Gentse rekruterings- en selectiebureau Hudson, doorlopen”, vertelt Brecht. “Zelf weet ik niet hoeveel medekandidaten er waren, er werd me enkel verteld dat ik de procedure goed verteerd had en kort daarop werd ik als directeur aangesteld.”

verbinding centraal

“Vol enthousiasme ga ik deze uitdaging aan. Onze school telt 45 leerkrachten en bijna 500 leerlingen (200 kleuters en 300 kinderen in het lager onderwijs). Met SBS De Brug (Brugsesteenweg) en SBS Octopus (Leeuwerikstraat) vormen we het Stedelijk Basisonderwijs van Roeselare. Voeg daarbij de academies SASK en STAP en samen vormen we het Stedelijke Onderwijs Roeselare. Ons onderwijs zet groei, openheid en verbinding centraal.”

“Er is veel synergie onder elkaar en dat is een enorme opsteker. Mede door deze samenwerking hebben we hier op onze school een klasje notenleer als aanvulling op de klassen in STAP (Blinde Rodenbachstraat)”, vervolgt de nieuwe directeur. “Mijn grote betrachting is een open en laagdrempelige school te zijn. Een ontmoetingsplaats voor ouders én de lokale gemeenschap.”

“ Er is een enorme instroom van jonge gezinnen via de nieuwe woonwijken in Rumbeke. Vele van die mama’s en papa’s zijn hier nieuw en de school is vaak de plek waar de eerste contacten worden gelegd. We trachten door o.a. onze deelname aan de kerstmarkt, het organiseren van een praatcafé, het ondersteunen van de actieve ouderraad, enz… zichtbaar te zijn in het dorp. Door corona is dat nu wat moeilijker, maar dat komt zeker terug.”

Sociale groei

“Mijn grote persoonlijke drive is het ondersteunen van de kleuters en leerlingen in hun ontwikkeling, niet alleen hun cognitieve ontwikkeling (lezen, schrijven en rekenen) maar ook hun sociale en emotionele groei. De kinderen weerbaar maken is belangrijk. Daarvoor gebruiken we het trainingsprogramma ‘Rots en water’ en werken we met Gijs en Tess. Gijs is de superheld die als rolmodel de kinderen sociale vaardigheden aanleert. Zijn vriendinnetje Tess is een vogeltje en die fluistert hem allerlei tips in het oor.”

“De Vlieger staat erom bekend dat de kinderen hier goed worden voorbereid op het middelbaar. Dat willen we zeker zo houden. We investeren in de beste en meest recentste ontwikkelingsmaterialen en iedereen schoolt zich voortdurend bij. Zo willen we steeds beter worden in wat we doen. De tijd dat de leerkracht er in de klas alleen voor stond, is gelukkig voorbij. Samenwerken zorgt ervoor dat het voor iedereen haalbaar blijft.”

Verjaardagskaart

“Als directeur wil ik me niet opsluiten in mijn bureau. Regelmatige contacten in de gang of op de speelplaats met het team en leerlingen vind ik bijzonder belangrijk. Ik wil weten en voelen wat er leeft. Elke kleuter en leerling die verjaart, nodig ik uit voor een babbel en een liedje. Ze krijgen van mij elk een verjaardagskaart. Ik sta ook dikwijls aan de schoolpoort bij het begin en het einde van de lessen om zo het contact met de kinderen en hun ouders te onderhouden.”

(AD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier