Rhizo-leerlingen Klassieke Talen creëren Griekse klas

Van links naar rechts: de leerlingen Thijs Amez, Matthias Van Overbeke en Remi Seynaeve, leerkracht Sander Kemseke en directeur Franceska Verhenne.©ELS DELEU EDB
Van links naar rechts: de leerlingen Thijs Amez, Matthias Van Overbeke en Remi Seynaeve, leerkracht Sander Kemseke en directeur Franceska Verhenne.©ELS DELEU EDB
Redactie KW

Drie vijfdejaarsleerlingen Latijn-Grieks van Rhizo Lyceum O.L.V. van Vlaanderen werken al het hele schooljaar aan hun klas die ze helemaal in het thema van hun richting inkleedden. De muren en zelfs het plafond werden beschilderd met Griekse figuren.

Het idee begon vorig schooljaar al toen enkele leerlingen die toen in het vierde jaar zaten met hun leerkracht Latijn-Grieks spraken over een eigen vaklokaal. De leerkracht Sander Kemseke, die uit Deerlijk komt maar nu in Kortrijk woont, stelde voor om hiervoor even aan de mouw van directeur Franceska Verhenne te trekken. Matthias Vanoverbeke (16) uit Kortrijk die Latijn-Grieks volgt, voegde de daad bij het woord en trok naar de directie. “De motivatie was heel duidelijk en de leerlingen hebben verantwoordelijkheidszin”, aldus Franceska. “Zo’n lokaal inkleden met Griekse figuren die soms ook invloed hadden op de Romeinse cultuur kan enkel maar de richtingen Klassieke Talen ten goede komen en een uithangbordje zijn voor die vakken.”

Griekse cultuur

Matthias begon vorig schooljaar al plannen te smeden samen met Thijs Amez (16) uit Zwevegem die dezelfde richting volgt. Ze zitten in een klas samen met leerlingen Latijn-Moderne Talen, Latijn-Wiskunde en Latijn-Wetenschappen. Ook Remi Seynaeve (16) die uit Wevelgem komt maar nu in Kortrijk woont, werd erbij gehaald. Remi volgt nu Latijn Moderne Talen maar volgde in het tweede jaar nog Grieks. “Ik vind de Griekse cultuur nog altijd interessant en het is fijn om hieraan mee te werken.”

Remi is heel creatief en tekende verschillende van de figuren uit de losse pols. De tekeningen die Matthias en Thijs maakten, werden getekend met behulp van de beamer waarmee ze projecteerden. De landskaarten werden getekend zonder projectie maar met het voorbeeld bij de hand. Een oude overheadprojector werd er bij gehaald om ook een plafondtekening te maken. “We wachtten nogal lang om deze in te schilderen, want dit was wel lastig werk!”

Vele uren werk

Vele woensdagnamiddagen, vrijdagavonden en middagen werkte het drietal verder. Ze kregen voor een bepaalde tekening nog hulp van twee meisjes en ook leerkracht Sander Kemseke werd al ingeschakeld. De jongeren zijn ondertussen al het hele schooljaar bezig met het tekenen en schilderen van de Griekse klas, nadat de technische dienst van Rhizo de muren van het vroeger saaie verouderde klaslokaal schilderde tijdens de grote vakantie.

“We moeten door corona wel rekening houden dat we enkel werken als er niemand in de klas komt en gedurende de weken dat we zelf les hebben op school. Ook in de kerstvakantie waren we al aan het werk in onze klas.” Aangezien er ook wiskundeleerlingen in de klas zitten, werd er voor een compromis gezorgd door de naam van ‘Pythagoras’ in het Grieks op één van de klasmuren te schilderen.

Om de klas helemaal in het thema in te kleden, werden ook nog oude beelden uit de Grieks-Romeinse oudheid van de zolder van de school gehaald en de inkom van de klas moet nog als een Griekse tempel worden, met zuilen aan de binnenkant van de deurpost

De school betaalt de verf die nodig is. “Ik hoop – als het klaslokaal helemaal klaar is – een opening te kunnen organiseren, uiteraard als de coronamaatregelen dat toelaten”, besluit directeur Franceska Verhenne. (EDB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier