Heidi Ledoux is de nieuwe directrice van VBS Westouter

Heidi Ledoux kent de school door en door. (foto EF)©Eric Flamand
Heidi Ledoux kent de school door en door. (foto EF)©Eric Flamand
Redactie KW

Heidi Ledoux is nu een goede maand voltijds directrice van VBS Westouter. Daarvoor was ze ook halftijds aan het werk als juf van het vijfde en zesde leerjaar in de school. “Ik zal hen missen, de groep van dit jaar is een enthousiaste en ondernemende klasgroep. Ze bezorgden mij een pakkend afscheidsmoment waarbij ze mij maar al te graag imiteerden”, lacht ze.

Heidi Ledoux is 36 jaar en woont met haar echtgenoot Joeri en dochter Svetlana van 12 jaar in Poperinge. “In mijn eerste werkjaar kwam ik onmiddellijk voor een vervanging van twee maanden in Westouter terecht. Het volgende schooljaar kon ik meteen beginnen in de graadsklas van het vijfde en zesde leerjaar. En ik ben er nooit meer weggeweest”, lacht Heidi. “Ik heb altijd graag met de oudste leerlingen gewerkt, dit schooljaar was het enkel het zesde leerjaar door de grote leerlingengroepen.”

De eerste weken als directrice verliepen nogal hectisch. “Op mijn eerste werkdag moest er al onmiddellijk een klas van het derde leerjaar in quarantaine. Ouders opbellen om hun kind van school te komen halen is geen pretje. Een zieke leerkracht vervangen stond ook al op het programma, ik herstelde zelfs al een wastafel. Gelukkig ken ik de kneepjes van het vak al een beetje. Rustig blijven is de boodschap. Het typeert zeker de job van een directeur in het basisonderwijs: je bent een manusje-van-alles.”

Bouwdossier

Op de werktafel van Heidi ligt ondertussen een groot bouwdossier. “De werken verlopen in drie fases, in juni start de voorbereidende fase waarbij alle nutsleidingen worden aangepast en opnieuw worden aangesloten. In de daaropvolgende fase volgt de afbraak van de oude gebouwen aan de straatkant. Daar komt een nieuwe eetzaal, een directie- en zorglokaal en twee nieuwe klaslokalen. In een laatste fase in het derde trimester van volgend schooljaar, wordt de oude turnzaal en eetzaal afgebroken om er een polyvalente zaal, leraarskamer en nog een klaslokaal te bouwen”, somt ze op.

Het wordt een grote uitdaging maar ze worden vanuit de scholengemeenschap voldoende omringd door mensen met kennis van zaken. “Op school wordt het even aanpassen maar we beseffen dat we er iets moois voor in de plaats krijgen, waarbij rekening gehouden werd met de vernieuwingen in het onderwijs”, weet Heidi.

Talenten ontdekken

Het opvolgen van dit dossier is één voorbeeld van de administratieve taken die de job van directrice met zich meebrengt. “Vanuit de scholengemeenschap krijgen we tijdig door wat we moeten in orde brengen, dat helpt. De ene taak is al interessanter dan de andere. Stilletjes aan beginnen ze dit in Brussel ook te merken en krijgen we bij mondjesmaat extra punten voor administratie”, klinkt het.

“De hoofdtaak blijft toch om ons team versterken op pedagogisch vlak waarbij we onze kinderen ten volle kunnen ondersteunen zodat ze verder kunnen ontwikkelen op hun eigen niveau en hun talenten leren ontdekken. En die mailbox, oh ja, die ontploft ook vaak”, lacht Heidi.

(MD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier