Westtoer gaat plattelandstoerisme doorlichten

Redactie KW

Het West-Vlaams provinciebedrijf voor toerisme en recreatie Westtoer gaat in 2011 het plattelandstoerisme doorlichten. Er is ook 1,2 miljoen euro gereserveerd voor promotie in vooral Nederland en Duitsland. De projecten in het kader van “100 jaar Groote Oorlog” worden verder uitgewerkt, net als de toekomstvisie voor de hotelsector aan de kust.

West-Vlaanderen is jaarlijks goed voor 6,5 miljoen toeristen. Het toerisme zorgt er voor ongeveer 45.500 jobs. Daarom wordt ook in 2011 sterk geïnvesteerd in onderzoek voor de toeristische sector. Na een doorlichting van het logiesaanbod aan de kust in 2010, neemt Westtoer momenteel het profiel, de activiteiten en de tevredenheid van de plattelandstoeristen in Vlaanderen onder de loep.

Hotelinnovatie

“Dit onderzoek moet ons toelaten om nieuwe perspectieven uit te tekenen voor de verdere ontwikkeling van het kleinschalig toerisme”, verduidelijkt gedelegeerd bestuurder Stefaan Gheysen. Op 5 april worden de resultaten bekendgemaakt. Een eerste voorlopig resultaat wijst op een verschil tussen toeristen die kiezen voor kamer en ontbijt en zij die een vakantiewoning huren. Er wordt ook verder gewerkt aan het onderzoek naar het verblijfstoerisme aan de kust, de jongerencampagne KustZe en een project rond hotelinnovatie.

De eerste resultaten van de denktank voor een toekomstvisie voor de hotelsector aan de kust worden dit jaar verwacht. De projecten rond De Groote Oorlog die eind 2010 werden goedgekeurd, worden dit jaar uitgewerkt. Maar niet alle pijlen in de Westhoek worden op ’14-’18 gericht. Er komt ook een campagne “Genieten in de grensstreek” die tafelen en gastronomie in de streek van Poperinge en Heuvelland centraal zet.

(belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier