Zwevegem wil woensdag duidelijkheid over fietsstraten: “We kunnen nu niet langer wachten”

Aan de Bekaertstraat kwam vrijdagochtend de 12-jarige Kato om het leven. Diezelfde Bekaertstraat had eigenlijk al een fietsstraat moeten zijn. © NOM
Olaf Verhaeghe

Het gemeentebestuur van Zwevegem wil vaart maken en de geplande fietsstraten in het centrum sneller invoeren. Dat werd maandagvoormiddag op een uitzonderlijk schepencollege beslist na het dramatische ongeval van vrijdag waarbij de 12-jarige Kato om het leven kwam. Normaal had die fietszone en het nieuwe circulatieplan er al moeten zijn, maar door de coronasituatie werd de invoering opgeschoven.

Het was een uitzonderlijk en informeel schepencollege, maandagochtend bijeengeroepen door burgemeester Marc Doutreluingne (Lijst van de Burgemeester) na het dramatische ongeval in de Bekaertstraat. De 12-jarige Kato liet er vrijdagochtend het leven nadat ze met haar fiets onder een vrachtwagen terechtkwam op amper 50 meter van de schoolpoort.

Fietszone

Diezelfde Bekaertstraat maakt deel uit van de geplande fietszone van de gemeente Zwevegem en zou normaal al sinds 1 september een fietsstraat moeten zijn. Alleen gooide het coronavirus volgens het gemeentebestuur roet in het eten. “Participatie en inspraak van onze bewoners vormen de rode draad in onze aanpak”, benadrukt burgemeester Doutreluingne. “Maar in tijden van corona is het organiseren van zulke wijkraden niet mogelijk. Dat willen we nu enigszins oplossen door de mensen tot bij ons te laten komen met infomomenten op het Gemeentepunt.”

Maandagvoormiddag kwam het schepencollege overeen om sneller werk te maken van het nieuwe circulatieplan en op zijn minst de fietszone aan een hoger tempo in te voeren. “Ik heb iedereen de opdracht gegeven om tegen het eigenlijke schepencollege van woensdag de nodige informatie over kostprijs, mogelijkheden en timing in te winnen”, aldus de burgemeester nog. “We kunnen niet langer wachten. In nood nemen we tijdelijke maatregelen waar dat nodig is. De fietsstraten komen er zeker, wanneer moet tegen woensdag duidelijk zijn.”

Prioriteit

Dat het dodelijke ongeval van vrijdag heel wat emoties losmaakt, had burgemeester Doutreluingne enigszins verwacht. Maar de vele, soms harde kritiek heeft hem toch geraakt, moet hij erkennen. “Dat is ergens het lot van een burgemeester, toch altijd de eindverantwoordelijke. Al wil ik benadrukken dat ik al altijd de trekker ben van het fietsverhaal in Zwevegem. Ik ben de trekker van de fietsstraten, van het nieuwe circulatieplan en van het lokale klimaatplan.”

“Ik erken dat het beter en misschien ook sneller kon, maar politieke besluitvorming – ook op lokaal vlak – vraagt nu eenmaal tijd. Er was lang niet altijd eensgezindheid binnen het schepencollege. Nu is die er absoluut wel, de prioriteit is vrijdag pijnlijk duidelijk geworden. Misschien had ik de voorbije maanden mijn gezag meer moeten laten gelden en sommige fietsstraten al los van de rest moeten invoeren”, besluit Marc Doutreluingne.

Rouwmoment

Nog tot 17 uur maandagmiddag is de Bekaertstraat afgesloten voor alle verkeer. Op die manier willen de gemeente en de school de klas- en schoolgenoten van Kato de kans geven om samen te rouwen en afscheid te nemen van het meisje van 12. Op de plaats van het ongeval zijn intussen tientallen kaarsjes, bloemen en knuffels neergelegd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier