Zone 30 in Menen is een feit, inwoners verdeeld over maatregel: “Zouden we niet beter thuisblijven?”

De stadskernen van Menen, Lauwe en Rekkem worden één grote zone 30. © CLL
Christophe Lefebvre

De nieuwe zone 30 is een feit! Het stadsbestuur van Menen gaat voor een resolute ‘0’ op gebied van verkeersslachtoffers en reduceert hierdoor de snelheid in de grootste delen van de stadskernen. De beslissing maakt heel wat tongen los en vooral in Lauwe lijken de bewoners niet echt opgezet met de nieuwe maatregel.

“Ieder slachtoffer is er eentje te veel!” Schepen Patrick Roose (Vooruit) sprak klare taal toen het project voor het eerst op tafel werd gelegd. De stadskernen van Menen, Lauwe en Rekkem zouden één grote zone 30 worden, waardoor de kans op ongevallen drastisch zou gaan dalen. Hoewel het stadsbestuur alles op alles had gezet om de burgers zoveel mogelijk bij het project te betrekken, was het al van dag één een zaak waarbij voor- en tegenstanders met getrokken zwaarden tegenover elkaar stonden. Er werd gedebatteerd, er werden infomomenten georganiseerd en op 1 mei werd het plan tot uitvoering gebracht.

Borden gestolen

Nagenoeg meteen ontstonden er op verschillende sociale media verhitte debatten. In Lauwe verdwenen daags nadien zelfs vier verkeersborden die de zone moesten afbakenen. Onbekenden gingen ermee aan de haal en een grapjas plaatste ze te koop op de zoekertjessite 2dehands.be. Schepen Patrick Roose reageerde teleurgesteld op deze acties, maar liet de armen niet zakken. In geen tijd werden alle borden vervangen en aan de zone 30 werd niet meer gesleuteld.

Te groot, te klein, de traag of nog niet traag genoeg? Voor- en tegenstanders slingeren de argumenten naar elkaars hoofd, waardoor de zone 30 al dagenlang het onderwerp van heel wat discussies is.

Misschien moeten we met z’n allen maar beginnen thuisblijven, want het zal toch niet meer vooruit gaan – I.D.

Lauwenaar I. D., aan de slag in de transportsector, ziet het geheel met lede ogen aan. “Misschien moeten we met z’n allen maar beginnen thuisblijven, want het zal niet meer vooruit gaan”, zucht ze. “Het is om te beginnen bijna onmogelijk om aan 30 kilometer per uur te gaan rijden. Mensen gaan dus meer bezig zijn met het kijken naar hun teller en het vermijden van boetes dan met het verkeer om hen heen. Files? We raken er maar best gewoon aan want ze gaan zich in geen tijd opstapelen. Ik heb ook het gevoel dat we met een kanon op een mug gaan schieten.”

“Te gek voor woorden”

“Is Lauwe zo’n verkeersonveilige gemeente?”, gaat I.D. verder. “De afgelopen jaren hebben we, helaas, één tragisch ongeval met een fietser gehad. Eén enkel ongeval en daarvoor gaan we een volledige gemeente gaan afbakenen. Te gek voor woorden dit. Dat ze de snelheid reduceren in schoolomgevingen, daar kan niemand tegen zijn, maar zowat alle straten? Er zit geen logica in en het idee dat het veiliger zou zijn slaat helemaal nergens op.”

Met een snelheidsbegrenzing aan 30 kilometer per uur voel ik me veel veiliger – S.C.

Het is een mening die door S. C. dan weer niet wordt gedeeld. “Om mijn garage in de Menenstraat in te rijden moest ik vaak de ogen dichtknijpen want tegenliggers kwamen er aan rotvaart aan”, klinkt het. “Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand te snel komt aangereden en dan op het laatste nippertje via het voetpad moet gaan uitwijken. Levensgevaarlijk allemaal. Trouwens, ik ben zelf een fervent fietser en gebruik mijn tweewieler voor bijna alle dagelijkse verplaatsingen. Met een snelheidsbegrenzing aan 30 kilometer per uur voel ik me veel veiliger.”

“Geen tijdverlies”

Van filevorming en tijdverlies wil ze dan weer niet horen. “Hoeveel tijd ga je verliezen door 30 in plaats van 50 kilometer per uur te rijden? Het is verwaarloosbaar. Trouwens, tijdens piekuren staat het verkeer sowieso aan te schuiven, die snelheidsverlaging gaat daar weinig aan veranderen. Ik denk vooral dat het een kwestie van aanpassen is. Zoals met alle nieuwe regels hebben mensen gewoon wat tijd nodig om het te laten bezinken.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.