Zes trajectcontroles in Diksmuide nog altijd niet in werking

Ook trajectcontrole langs de Esenweg vanaf het binnenrijden van Diksmuide tot de spoorweg werkt nog niet. (Foto TOGH)
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

De Vlaamse overheid investeerde de voorbije maanden ruim 535 000 euro in zes verschillende trajectcontroles in Diksmuide. De camera’s zijn al een tijdje geïnstalleerd en klaar voor gebruik. Door technische problemen bij de federale overheid blijken ze nog steeds niet actief. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) op een parlementaire vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA).

Het was voormalig minister Ben Weyts die in 2016 de beslissing nam om de bestaande flitscamera’s in Diksmuide te digitaliseren en om te bouwen tot een trajectcontrole. “In totaal worden er zo zes trajectcontroles uitgerold in Diksmuide”, weet Vlaams parlementslid Bert Maertens. “Het Agentschap Wegen en Verkeer staat in voor de technische realisatie en het onderhoud van de trajectcontroles. De operationele uitbating en verdere verwerking van de vaststellingen zijn echter een bevoegdheid van de politie. En net daar wringt het schoentje. Het ANPR Management System van de federale overheid is nog steeds niet actief en daardoor zijn ook de zes trajectcontroles in Diksmuide nog altijd niet actief. Frustrerend is dat.”

Federale databank

Begin juli bleek nog dat slechts één op de vier trajectcontroles in Vlaanderen werkt. Net als in Diksmuide komt dit doordat het AMS-systeem of ANPR Management System nog steeds op zich laat wachten. “Dat nieuwe systeem moest nochtans al in 2018 actief zijn. Een snelle oplossing dringt zich op. Het wordt tijd dat de beloofde federale databank er snel komt en dat de zes trajectcontroles in Diksmuide operationeel worden. Daarom stelde ik begin juli in het Vlaams Parlement voor om deze kwestie te agenderen op het Federale Overlegcomité, het overlegorgaan dat bestaat uit ministers van de Federale Regering en de verschillende Gemeenschappen en Gewesten”, vertelt Bert Maertens.

Dit zijn de zes geplande trajectcontroles in Diksmuide:

1. N369 Woumen

De eerste trajectcontrole bevindt zich langs de Woumenweg in Woumen en situeert zich tussen kilometerpunten 16,4 en 17,9. Op dit gedeelte van de N369 gebeurden er tussen 2014 en 2018 acht ongevallen, waarbij er acht licht- en twee zwaargewonden vielen. De Vlaamse overheid investeert 90.983,70 euro in deze trajectcontrole.

2. N363 Beerst-Koekelare

De tweede trajectcontrole is gesitueerd op de Provinciebaan en de Wijnendalestraat vanaf het buitenrijden van Beerst tot aan de grens met Koekelare. De controle bevindt zich tussen de kilometerpunten 5,3 en 11,6 op de N363 in Beerst en Koekelare. Op dit gedeelte van de N363 gebeurden er tussen 2014 en 2018 18 ongevallen met 19 lichtgewonden, vier zwaargewonden en twee dodelijke slachtoffers. De kostprijs van deze trajectcontrole bedraagt 94.039,16 euro.

3. N35 Pervijze-Kaaskerke

Ook langs de Pervijzestraat vanaf het buitenrijden in Pervijze tot Kaaskerke wordt binnenkort de snelheid van de weggebruikers gemeten. Tussen kilometerpunten 16,4 en 21 gebeurden er tussen 2014 en 2018 in totaal 17 ongevallen met in totaal 17 lichtgewonden en zeven zwaargewonden. De kostprijs van deze trajectcontrole bedraagt 89.699,89 euro.

4. N35 Esen

De vierde trajectcontrole komt op de N35 in Esen tussen kilometerpunten 25,8 en 27,1. Het traject omvat dus de doortocht van Esen via de Esenweg en de Roeselarestraat (N35). Tussen 2014 en 2018 gebeurden er 9 ongevallen met in totaal 9 lichtgewonden en één zwaargewonde. Het prijskaartje voor de installatie bedraagt 86.236,53 euro.

5. N369 Diksmuide

Ook in de Oostendestraat vanaf het kruispunt Schorestraat tot aan het binnenkomen van het centrum van Diksmuide ter hoogte van de Keizerhoek is er een trajectcontrole voorzien. De snelheid wordt zo gemeten tussen kilometerpunten 22 en 28,5 op de N369. Hier gebeurden er in vijf jaar tijd 21 ongevallen met 23 lichtgewonden en zes zwaargewonden. Agentschap Wegen en Verkeer investeerde in deze trajectcontrole een bedrag van 94.039,16 euro.

6. N35 Diksmuide

De laatste trajectcontrole vind je langs de Esenweg vanaf het binnenrijden van Diksmuide tot de spoorweg. Tussen kilometerpunten 23,7 en 24,7 van de N35 vonden er tussen 2014 en 2018 13 ongevallen plaats met in totaal 17 lichtgewonden waarvan drie fietsers en twee voetgangers. De kostprijs bedraagt 80.273,78 euro.

Lees verder onder de foto.

Korpschef Johan Geeraert had vorig jaar stevige kritiek op de inplanting van de trajectcontroles:
Korpschef Johan Geeraert had vorig jaar stevige kritiek op de inplanting van de trajectcontroles: “Geen overleg”. (Foto TOGH)

Ondertussen zijn de flitspalen langs deze trajecten al weggenomen. Vorig jaar was korpschef Johan Geeraert van politiezone Polder nog bijzonder kritisch over de trajectcontroles. “Men gaat vooral meten tussen de weiden, koeien en schapen, maar waar het echt nodig is – de bebouwde kom laat men de handhaving over aan de lokale politie. Daar kan dus maar steekproefgewijs opgetreden worden. In tijden van informatisering lijkt het mij absurd dat er daar nog mensenwerk aan te pas komt. Dat kan toch allemaal digitaal gebeuren, waarom zouden we daar als lokale politiezone verder in investeren? Ik denk dat we kunnen besluiten dat deze zeer dure investeringen met uitzondering van de ANPR-camera’s, voorlopig weggesmeten geld van de belastingbetaler is. Jammer van de inspraak die er niet geweest is”, aldus Johan Geeraert. (TOGH)