Op uitnodiging van Mark Pecqueur trok Vincent Van Quickenborne (Open VLD) dinsdag naar Lyon. Die eerste is onderzoeksleider en docent aan de hogeschool Thomas More en een autoriteit wat betreft automotive. Het werkbezoek stond volledig in het teken van autonome (zelfrijdende), elektrische busjes. Het bedrijf Navya ontwikkelt en produceert die. In de voormiddag kon de Kortrijkse burgemeester de fabriek zelf bekijken, na de middag trok hij naar de huidige uitgaansbuurt van Lyon, waar twee dergelijke busjes langs het water rijden. Het bezoek werd afgesloten met een kort bezoekje aan het service center van Navya. Wij waren ook van de partij.
...

Op uitnodiging van Mark Pecqueur trok Vincent Van Quickenborne (Open VLD) dinsdag naar Lyon. Die eerste is onderzoeksleider en docent aan de hogeschool Thomas More en een autoriteit wat betreft automotive. Het werkbezoek stond volledig in het teken van autonome (zelfrijdende), elektrische busjes. Het bedrijf Navya ontwikkelt en produceert die. In de voormiddag kon de Kortrijkse burgemeester de fabriek zelf bekijken, na de middag trok hij naar de huidige uitgaansbuurt van Lyon, waar twee dergelijke busjes langs het water rijden. Het bezoek werd afgesloten met een kort bezoekje aan het service center van Navya. Wij waren ook van de partij."Ik ben heel blij dat ik zo'n kans kreeg", aldus Vincent Van Quickenborne. "Ik ben er rotsvast van overtuigd dat autonome, elektrische voertuigen de toekomst zijn. Misschien moeten we die ook wel in Kortrijk introduceren. Zeker nu het dossier rond de trambus blijft aanslepen. Binnenkort verwachten we de resultaten van een studie, maar het lijkt erop dat Kortrijk er geen zal krijgen.""Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) geeft de voorkeur aan grote steden. Als dat effectief het geval is, moeten we als stad uitkijken naar alternatieven om zelf een hoogwaardige verbinding tussen het station en Hoog Kortrijk te creëren. We kunnen niet opnieuw jaren verwachten, zeker omdat er tienduizenden mensen per jaar zich van het ene stadsdeel naar het andere verplaatsen.""Wat De Lijn momenteel doet, is eigenlijk waanzin", aldus Mark Pecqueur. "De vervoersmaatschappij zet de hele dag door grote bussen in die 50 liter diesel per 100 kilometer verbruiken. Tijdens piekmomenten van 7.30 tot 9.30 uur en van 16 tot 18.30 uur zijn die grote bussen nodig, maar voor de rest..."Volgens Mark zouden kleinere busjes veel meer soelaas brengen. "Die zelfrijdende, elektrische shuttles zijn dan nóg veel beter, want ze stoten geen schadelijke gassen uit en er is geen bestuurder nodig. Een goede maand geleden werd de Belgische wetgeving zo aangepast dat voertuigen met een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur geen operator meer aan boord hoeven te hebben. In Frankrijk moet die wel nog altijd aanwezig zijn."De kostprijs van zo'n shuttle zou een kleine 300.000 euro zijn (Navya wou geen prijs vermelden). Qua infrastructuur zijn er bovendien geen grote werken nodig. "Het traject van de shuttles en de directe omgeving worden vooraf helemaal gescand", legt Mark Pecqueur uit. "Vergelijk het met de Google-wagen die in elke straat passeert en waarvan de beelden gebruikt worden voor Google Streetview. De shuttles worden dan zo geprogrammeerd dat ze alle obstakels op de route ontwijken."Tijdens de testrit in Lyon werd dat duidelijk. Twee shuttles rijden daar langs de rivier de Saône op een traject van anderhalve kilometer en blijven mooi rijden op een oude trambedding. Slalommen tussen straatmeubilair is geen probleem. "De shuttles reageren ook op onverwachte zaken", aldus Jean-Baptiste Latil D'Albertas, bij Navya contactpersoon voor de Benelux. "Als iemand plots oversteekt, stopt de shuttle."Burgemeester Vincent Van Quickenborne nam meteen de proef op de som en kwam er zonder kleerscheuren vanaf. Net als Jean-Baptiste en... een duif die tijdens de rit plots langs de shuttle scheerde. Met een noodstop tot gevolg. "Van deze shuttles kan iedereen gratis gebruikmaken", aldus nog Jean-Baptiste. "De shuttles dienen niet om pendelaars te vervoeren, ze hebben eerder een toeristische waarde. Ze brengen mensen van het centrum naar een stadsdeel dat de laatste jaren een metamorfose onderging en nu een uitgaansbuurt is."De zelfrijdende, elektrische shuttles kunnen in totaal 15 personen vervoeren: er zijn elf zitplaatsen en vier staanplaatsen. Dat is niet helemaal naar de zin van Vincent Van Quickenborne. "Ze zijn relatief klein", stelde hij 's voormiddags tijdens het bezoek aan de fabriek. "Alles draait om capaciteit." Bij Navya is te horen dat er mogelijkheden zijn om meer plaatsen te creëren. "We zijn een jong bedrijf en produceren nog niet lang dergelijke shuttles", aldus nog Jean-Baptiste Latil D'Albertas. "We werken met een vast onderstel. In de toekomst sluiten we niet uit dat we ook grotere modellen zullen maken."Ondanks een mogelijk capaciteitsprobleem ziet Vincent Van Quickenborne wel mogelijkheden in Kortrijk. "Als ik ook de komende zes jaar aan zet ben, wil ik wel een proefproject organiseren. We kunnen een busje een tijdje huren om te zien of zo'n shuttle een meerwaarde kan betekenen voor onze stad." Momenteel rijden er over de hele wereld al Navya-shuttles rond op een 40-tal plaatsen. In Las Vegas bijvoorbeeld, maar ook in Groningen, Parijs, Sion en op de kerncentrale van Gravelines.