"Mogelijke wegaanduidingen zijn er niet of staan helemaal verkeerd", vertelt zaakvoerder Dirk Paridaen, "Dat is natuurlijk hemeltergend als je weet dat mijn klantenbestand voor 80% bestaat uit mensen van buiten de gemeente." Dirk ventileerde zijn frustaties dan ook op Facebook.
...

"Mogelijke wegaanduidingen zijn er niet of staan helemaal verkeerd", vertelt zaakvoerder Dirk Paridaen, "Dat is natuurlijk hemeltergend als je weet dat mijn klantenbestand voor 80% bestaat uit mensen van buiten de gemeente." Dirk ventileerde zijn frustaties dan ook op Facebook. "Het is niet mijn gewoonte om mijn ergernis op Facebook te plaatsen, maar wegens overmacht ben ik echt genoodzaakt om dit toch eenmalig te doen. Op andere sites waarop Oostkampenaars terecht kunnen, worden mijn opmerkingen er in geen tijd afgehaald. Tja, als je niet meedoet aan de goed-nieuws-show dan mag het niet blijkbaar.""Ik wil de mensen niet zien sukkelen om tot bij mij te geraken", schetst Dirk de hele heisa. "Vandaag belden er mensen uit Avelgem om de weg tot bij mij te weten want overal zien ze een verkeersbord C06 met verboden toegang. Dat er hinder is als er wegenwerken moeten gebeuren, dat begrijp ik. Maar dat men op dinsdag 14 juli zomaar de rijrichting heeft veranderd van het tijdelijk aangelegd baantje naast de rivier, dat begrijp ik niet", aldus Dirk."De eerste rijrichting was veel beter. Nu mag je niet meer inrijden als je van het centrum van Oostkamp of van Moerbrugge komt. Als je van de Stationsstraat komt, mag je wel het baantje uitrijden om op die manier naar Moerbrugge te rijden. Dat hebben ze gedaan voor de 'veiligheid' zegt men mij op de gemeente. Nochtans kan ik het tegendeel beweren", vertelt de zaakvoerder. "Als je daar uitrijdt, moet je opletten voor fietsers die vanuit het centrum komen want je kunt ze niet zien doordat een jong boompje mooi het zicht belemmert. En zelfs als je uit die verharde weg komt, mag je niet naar links richting Oostkamp rijden, want je rijdt er over een volle witte lijn! Nu ja, aan het project van Global Estate aan Vander Valk rijden de werfwagens dagelijks over de witte lijn en bezoekers van het hotel doen dat evenzeer." "Was er hier een Aldi of een andere grote firma gelegen, dan zouden ze dat nooit zo durven doen", fulmineert een ontevreden zaakvoerder. "Ook met eerste schepen Els Roelof, een van mijn klanten, heb ik het al gehad over de twee maten en twee gewichten die de gemeente hanteert."Wij zochten Dirk en zijn echtgenote op in hun winkel en we moeten toegeven, we geraakten er ook niet aan uit. We zetten dan maar onze auto in de Boomkwekerijstraat aan de overkant van de spoorweg om langs de tunnel te wandelen om een driehonderdtal meter verder aan de gekende zaak te geraken. Gelukkig waren we niet voor een paar zware zakken hondenbrokken gekomen die we dan nog zouden moesten meeslepen, enkel voor een licht gesprek....Volgens Dirk Paridaen moet je nu via de Erkegemstraat proberen tot bij hem te geraken, hoewel er nog steeds overal de oranje borden staan dat de stationsomgeving onderbroken of niet bereikbaar is. Klanten bellen massaal om hier toch maar te geraken en vragen zich ook af of er bij de gemeentebestuur mensen zijn die iets tegen de firma Paridaen hebben?"De klanten melden ook dat er geen enkele omleiding aangeduid is om tot aan de andere zijde van de versperring te geraken. We kunnen voorlopig iedereen aanraden die hier wil geraken, om via de Erkegemstraat onze richting uit te rijden. Ook vreemd is dat de eerste helft van de oorspronkelijke weg uitgehaald werd en terug verhard om dan de eerste laag op te gieten", aldus Dirk."Maar in de plaats van te gieten, halen ze dan de tweede weghelft eruit en beginnen ze het fietspad en trottoir klaar te leggen. Dat ging normaal maar gebeuren na het verlof. Over de verharding of eerste laag waren we anders wel vlot bereikbaar geweest. Ik noem het een soort van koeioneren of een vorm van pesten. Wij zetten nochtans de gemeente vele malen per dag op de kaart", kan Dirk zijn woede niet verbergen. "De vele klanten van buiten Oostkamp zijn zeker niet tevreden hoe ze het hier opgelost hebben voor de verlofperiode. Ze moeten soms 300 meter te voet komen om toch maar hun gerief te hebben en parkeren aan de andere kant van het station of zelfs aan het begin van de werken. Sommigen rijden zelfs meer dan 30 minuten rond om toch maar een weg te vinden naar de winkel...""Dat 'zien sukkelen om hier te geraken' is de bron van mijn grote ergernis", besluit Dirk Paridaen. "Volgens ons had dit veel beter gekund, maar de gemeente Oostkamp heeft hier anders over beslist. Met andere woorden: hun leuze van 'Steun de lokale handelaar' kunnen we hier beslist ook in twijfel trekken!" Burgemeester Jan de Keyser wil graag reageren op de uitlatingen van de uitbaters van Hobbycenter Paridaen."Ik wil toch meegeven dat we die lokale omleidingweg gerealiseerd hebben voor de lokale bewoners en handelaars van Moerbrugge, ondanks negatief advies van de politie. Dat wordt door velen sterk gewaardeerd. En ja, het klopt dat we recent de rijrichting van die lokale weg gedraaid hebben. Dat gebeurde in overleg met de politie. Dit is duidelijk gecommuniceerd op de bijeenkomst met de handelaars en via een bewonersbrief. Veiligheid is de enige aanleiding", aldus de burgemeester. "Toen de Stationsstraat afgesloten was, kon men vlot de lokale doorsteek nemen omdat er toen geen verkeer vanuit Oostkamp kwam. Nu die werken achter de rug zijn en er wel verkeer vanuit die richting komt, is de doorsteek nemen veel gevaarlijker geworden. Als men bijvoorbeeld vanuit de Moerbrugsestraat, op de brughelling dus, een wachtrij zou vormen om links af te slaan dan is dat heel onveilig en meestal de oorzaak van kop-staartbotsingen. De wijziging heeft dus niets te maken met wat meneer Paridaen onterecht vermeldt", gaat burgemeester de Keyser verder."Overleg met het bestuur in plaats van een facebookbericht kon eventueel via extra bewegwijzering oplossingen genereren. Om die reden heb ik hem dan nog gisterenavond opgebeld. Voor een gemeente als Oostkamp die zo hard inzet op lokale economie, doet het pijn om zo'n aanklacht te lezen. Temeer dat tijdens de wegeniswerken maximaal is ingezet op minder hinder en promotie voor de lokale handel. Het mooiste bewijs daarvan is de mooie samenwerking van een aantal Moerbrugse handelaars die we vanuit het loket 'lokale economie' hebben gefaciliteerd. Ook nu zullen we kijken hoe we het hobbycenter Paridaen kunnen helpen. Oplossingen aanreiken, dat proberen we steeds te realiseren", besluit de burgemeester. (PH)