Wevelgem plaatst trajectcontrole op dichtgeslibde weg

Stefaan Lernout

De opvallend grote trajectcamera’s in de Kortrijkstraat zorgen voor verbazing bij heel wat chauffeurs. De gemeenteraad besliste bovendien om extra omgevingscamera’s te installeren. Tijd om eens de situatie te dichtbij te bekijken en na te gaan of we zo stilletjes aan niet kunnen spreken van een camerawildgroei. Integendeel, zo blijkt, want het gemeentebestuur wikt en weegt zorgvuldig waar die extra ogen het nuttigst zijn.

“Momenteel hangen er drie omgevingscamera’s in Wevelgem”, zegt burgemeester Jan Seynhaeve. “Aan de ingang van de Porseleinhallen, aan het Cultureel Centrum en aan de fietsenstallingen bij het station. Heel concreet zijn dat plaatsen waar het uitgangsleven zich concentreert en waar het aantal fietsdiefstallen het grootst is. Er komen weldra drie extra omgevingscamera’s op locaties waar het potentieel druk kan zijn.” Die plaatsen zijn buiten aan het administratief centrum met zicht op de parking van het zwembad, op de parking aan de overzijde van de N8 en aan jeugdhuis Ten Goudberge.

Deze omgevingscamera’s worden volledig betaald en onderhouden door het gemeentebestuur. Ze zijn bedoeld om het veiligheidsgevoel van de inwoners te verhogen. “De afspraak met de politiezone is dat alles wat te maken heeft met veiligheid en welbehagen betaald wordt door de gemeente“, legt burgemeester Seynhaeve uit.

Trajectcontrole

“Camera’s die bedoeld zijn om criminaliteit en meer bepaald grenscriminaliteit te bestrijden, het welbekende cameraschild, worden betaald door de politiezone Grensleie waar ook Wevelgem deel van uitmaakt. Er hangen heel wat van die camera’s aan de grens, onder meer aan de Palma. Het was nu ook de bedoeling om er een aan de op- en afritten van de E403 in de Kortrijkstraat te plaatsen, maar die beslissing heeft de politiezone uitgesteld.”

Het uitstel kwam er nadat minister van mobiliteit Ben Weyts besloot om in de Kortrijkstraat trajectcamera’s te plaatsen. Cijfers wijzen uit dat dit een van de gewestwegen is waar er veel ongevallen met ‘menselijke schade’ plaatsvinden.

Daar zit er een misvatting volgens de Wevelgemse burgemeester. “De minister gaat ervan uit dat er trajectcontrole moet ingesteld worden in die twintig zones waar er meest ongevallen gebeuren. Ik betwist die cijfers niet, maar onze gewestweg loopt dwars door het centrum en is doorspekt met toegangswegen. Bovendien met druk verkeer van fietsers en voetgangers die ook diezelfde N8 dwarsen. De minister veronderstelt verder dat die ongevallen veroorzaakt worden door overdreven snelheid. Iedere Wevelgemnaar weet dat je in de Kortrijkstraat zelden kan betrapt worden op overdreven snelheid. Om het zacht uit te drukken.”

Als die camera’s in de Kortrijkstraat kunnen ingezet worden als onderdeel van het cameraschild, spaart de politiezone meteen veel geld uit want in dat geval zijn de geplande aan de op- en afrit van de E403 overbodig. En krijgen die trajectcontrolecamera’s alsnog een zinvolle invulling.

De federale politie plant verder nog een aantal camera’s op het klaverblad van de A17 en A19. Die komen er om de veiligheid en snelheid op de autostrade te observeren.

Vrachtwagens

Het gemeentebestuur trekt tenslotte nog een vierde blik camera’s open: de mobiele camera’s, ook vrachtwagensluis geheten. “In de drie deelgemeenten veroorzaakt zwaar verkeer overlast in het centrum”, zegt burgemeester Seynhaeve. “Het is vaak de schuld van de GPS dat een vrachtwagenchauffeur de ring verlaat om via het centrum de kortste weg naar de industriezone te nemen. Vooral in Gullegem zorgt dat voor overlast. Een politiecontrole aan het VTI wees onlangs uit dat bijna de helft van de vrachtwagens geen geldige reden kon voorleggen om in de bebouwde kom te zijn. Met die mobiele camera’s kunnen we controleren of ze daadwerkelijk iets moeten afleveren in het centrum, dan wel dat ze doorgaand verkeer vormen.”

Deze apparatuur zal de gemeente huren gedurende een jaar, een testperiode.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier