Een diesel, een benzine of toch dat nieuwe, die hybride of zelfs die volledig elektrische auto? De West-Vlaming kiest de jongste jaren almaar meer voor de groenere optie. Uit cijfers van het Belgisch statistiekbureau Statbel blijkt dat het aantal hybride auto's in West-Vlaanderen meer dan verzesvoudigd is in vergelijking met 2...

Een diesel, een benzine of toch dat nieuwe, die hybride of zelfs die volledig elektrische auto? De West-Vlaming kiest de jongste jaren almaar meer voor de groenere optie. Uit cijfers van het Belgisch statistiekbureau Statbel blijkt dat het aantal hybride auto's in West-Vlaanderen meer dan verzesvoudigd is in vergelijking met 2015. Het aantal ingeschreven elektrische wagens in onze provincie ligt zelfs bijna tien keer hoger dan vijf jaar geleden. In vergelijking met het nationaal gemiddelde ligt het tempo van de vergroening van ons wagenpark bovendien ook hoger. Nationaal steeg het aantal elektrische wagens met een factor 8,35, het aantal hybride auto's nam op vijf jaar tijd met een factor van 4,81 toe. Ten opzichte van het totaal aantal wagens blijven elektrische en hybride exemplaren met 2,57 procent van het wagenpark wel nog altijd maar een kleine groep vertegenwoordigen. In totaal rijden er nu 16.035 West-Vlaamse groene wagens rond. In West-Vlaanderen zijn dit jaar 624.394 wagens ingeschreven, een dikke 26.000 meer dan vijf jaar geleden. Net iets minder dan de helft zijn diesels: 308.854. Maar in vergelijking met 2015 zijn er nu wel bijna 60.000 dieselwagens minder. Benzine won licht terrein: vandaag zijn er in West-Vlaanderen 295.854 benzinewagens, vijf jaar geleden waren dat er nog maar 226.356. In Deerlijk - waar leasingbedrijf Westlease is gevestigd -, Knokke-Heist, Nieuwpoort, Kortrijk en Damme zijn relatief gezien het meeste hybride en elektrische wagens ingeschreven. In Houthulst, Alveringem, Langemark-Poelkapelle, Heuvelland en Diksmuide verloopt de omslag naar hybride en elektrisch rijden het traagst.