Drones om verkeersveiligheid sneller aan te pakken, West-Vlaanderen wordt proeftuin voor wegenwerken

Volgens Lydia Peeters volstaat het niet om extra te investeren in verkeersveiligheid zolang regelneverij een snelle aanpak in de weg staat.©JORIS VLIEGEN BELGA
Volgens Lydia Peeters volstaat het niet om extra te investeren in verkeersveiligheid zolang regelneverij een snelle aanpak in de weg staat.©JORIS VLIEGEN BELGA
Phebe Somers

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) lanceert MIA, ofwel ‘Mobiliteit Innovatief Aanpakken’. De bedoeling van deze aanpak is om de verkeersveiligheid op korte termijn te verbeteren door een komaf te maken met onder andere tijdrovende procedures wanneer het op infrastructuurwerken aankomt. Om MIA uit te testen worden er in West-Vlaanderen en Limburg proeftuinen opgezet.

“Voor mij is het streven naar nul verkeersslachtoffers een dagelijkse doelstelling. Nu de cijfers stagneren, is een innovatieve aanpak een absolute noodzaak. De trein der traagheid zal ons hierbij niet helpen. Ik wil plaatsnemen in de cockpit van een TGV, de MIA-express”, laat de minister weten via een persbericht.

We mogen niet langer tolereren dat de weggebruiker het slachtoffer wordt van bureaucratie

Uit een brede consultatieronde met lokale besturen en politiezones komt naar boven dat de veelvoud aan regeltjes, dienstorders en vaak ingewikkelde en vooral tijdrovende procedures een efficiënte aanpak van infrastructurele aanpassingen in functie van meer verkeersveiligheid vaak in de weg staan. De gevaarlijke kruispunten en onveilige fietspaden zijn bekend, maar een snelle aanpak ontbreekt. “We kunnen en mogen niet langer tolereren dat de weggebruiker het slachtoffer wordt van bureaucratie”, aldus Peeters.

Vanaf de eerste melding tot de schop in de grond

De proeftuinen zijn er om te experimenteren en ervaring op te doen. Mits positieve evaluatie volgt een uitbreiding naar de rest van Vlaanderen. In West-Vlaanderen komt er vanaf eind augustus/begin september 2021 een MIA-proeftuin die zal bestaan uit vier grote onderzoekswerven.

WERF 1. Er wordt geëxperimenteerd met allerlei proactieve detectiemiddelen om onveilige en risicovolle punten in kaart te brengen. Dit kan aan de hand van nieuwe technologieën (drones, sensoren…) maar ook via elektronische platformen waarop burgers verkeersrisico’s kunnen melden. In onze provincie zal deze fase ondersteund worden door MOW Data Science Team.

WERF 2. De verkeersonveilige punten worden aangepakt, maar er wordt ook geleerd dit sneller en beter dan gewoonlijk te doen. Om een laagdrempelige manier worden lokale wegenbouwers en studiebureaus begeleid om een concreet uitvoeringsvoorstel uit te werken op basis van een conceptoplossing.

WERF 3. Hier ligt de focus op juridische en administratieve vereenvoudiging. Op 28 mei werd immers het zogenaamde MIA-besluit goedgekeurd door de Vlaamse Regering. Hierdoor is het tijdelijk mogelijk om af te wijken van de bestaande regelgeving voor kleine infrastructuurwerken om gevaarlijke punten op gewestwegen aan te pakken en om het gebruik van de fiets te bevorderen. Minister Peeters: “Een weggebruiker heeft immers niets aan de boodschap dat het fietspad wordt beheerd door de gemeente en het kruispunt door het Vlaams gewest.”

WERF 4. Deze werf is volledig opgebouwd rond de professionalisering van aannemers en wegenbouwers door de Confederatie Bouw. De focus ligt op nieuwe te ontwikkelen methodieken en processen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier