West-Vlaamse fietspaden comfortabel maar onvoldoende veilig volgens fietsrapport

De fietspaden naast gewestwegen in Vlaanderen liggen er nergens zo goed bij als in onze provincie. (foto Getty Images)
Olivier Neese
Olivier Neese Editieredacteur Brugsch Handelsblad Brugge - Torhout

Van heel Vlaanderen blijken de fietspaden in onze provincie er het best bij te liggen. Dat blijkt uit een tweejaarlijks rapport ‘Staat en inrichting van de fietspaden langs gewestwegen in Vlaanderen’ van het Agentschap van Wegen en Verkeer (AWV). Ruim 60 procent van de fietspaden liggen er volgens de test uitstekend of behoorlijk bij. Meer dan de helft ligt wel niet ver genoeg van de rijweg.

Niet Limburg maar West-Vlaanderen blijkt het fietsparadijs te zijn. Dat zouden we alvast mogen concluderen uit het tweejaarlijks rapport ‘Staat en inrichting van de fietspaden langs gewestwegen in Vlaanderen’ van het Agentschap van Wegen en Verkeer (AWV). Voor dit onderzoek inspecteert AWV elk fietspad ter plaatse en vult dit aan met gegevens van de fietspadprofilometer. Dit toestel meet het comfort van de fietspaden op basis van trillingen.

61,3 procent van de fietspaden in West-Vlaanderen ligt er uitstekend of behoorlijk bij. (Bon: AWV)
61,3 procent van de fietspaden in West-Vlaanderen ligt er uitstekend of behoorlijk bij. (Bon: AWV)

In West-Vlaanderen blijkt 61,3 procent van de fietspaden langs gewestwegen er in uitstekende (21,7 procent) of behoorlijke staat (39,6 procent) bij te liggen. Daarmee is onze provincie het beste van de klas. In Oost-Vlaanderen ligt het percentage op 60,4 procent en in Antwerpen op 59,3 procent. Vlaams-Brabant en Limburg halen de helft niet, met respectievelijk 45,8 en 38,9 procent.

Maar helft niet conform

Bij de controle werd ook gekeken of de fietspaden conform het vademecum voor fietsvoorzieningen aangelegd zijn. De richtlijn zegt: hoe hoger de toegelaten snelheid van het gemotoriseerd verkeer, hoe verder het fietspad van de rijbaan dient te liggen.

Meer dan de helft van de West-Vlaamse fietspaden ligt er niet-conform bij. (Bron: AWV)
Meer dan de helft van de West-Vlaamse fietspaden ligt er niet-conform bij. (Bron: AWV)

Concreet: waar 70 of 90 kilometer per uur mag worden gereden zou het best een vrijliggend, van de rijbaan afgescheiden fietspad wordt voorzien. Binnen de bebouwde kom en zones waar maximum 50 km/u mag worden gereden, zou idealiter een verhoogd aanliggend fietspad de norm moeten zijn. De aangewezen veiligheidsruimte tussen rijweg en fietspad bedraagt minstens 2 meter (90 km/u) of 1 meter (70 km/u). Bij aanwezigheid van een verticaal scheidingselement (bomen, haag, …) volstaat dan weer 0,70 meter tussenruimte. De breedte van een fietspad is minstens 1,50 meter voor een enkelrichtingsfietspad of minimum 2 meter voor een dubbelrichtingsfietspad.

Hoe scoren de West-Vlaamse fietspaden op de conformiteitstest? Niet goed, zo blijkt. (Bron: AWV)
Hoe scoren de West-Vlaamse fietspaden op de conformiteitstest? Niet goed, zo blijkt. (Bron: AWV)

Uit deze test blijkt dat 51,8 procent van de fietspaden in West-Vlaanderen niet conform de regels zijn. 11,3 procent wordt als matig bestempeld, 18,1 procent als slecht en 22,4 procent als zeer slecht. Toch scoort West-Vlaanderen daarmee niet zo slecht in vergelijking met de andere provincies. Vlaams-Brabant (53,8 procent niet-conforme fietspaden), Limburg (59,2 procent) en Oost-Vlaanderen (62,8 procent) doen nog minder goed. Enkel Antwerpen scoort met ‘slechts’ 44,1 procent niet-conforme fietspaden beter.

(Bron: AWV)
(Bron: AWV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier