Door Erik De Block
...

Door Erik De BlockConcreet gaat het om de zone 30 in de Molenstraat, Bakkerstraat, Duivenstraat, Stationsstraat, Ommegangstraat en Speiestraat. Sinds het invoeren van het principe van de Snelste Adequate Hulp (SAH) wordt bij een interventie de brandweerpost opgeroepen die het snelst bij de interventieplaats kan aanwezig zijn. "Om te bepalen wie de snelste brandweerpost is, wordt gebruik gemaakt van een computerprogramma dat wordt ondersteund door een soort routeplanner", duidt Filip Simoens."In dat computerprogramma gebeurt de berekening aan de hand van de maximum toegelaten snelheid in een straat. Gezien onze brandweerkazerne middenin de stadskern en de zone 30 ligt, wordt onze berekende snelheid dus sterk afgeremd. Het gevolg hiervan is dat andere naburige posten als snelste worden opgeroepen, op plaatsen waar brandweerpost Wervik vroeger werd opgeroepen. Bij het uitrukken moet de brandweer zich niet houden aan de snelheidsbeperkingen in de zone 30, maar precies omwille van die berekening krijgen we geen oproepen voor een deel van het grondgebied."Om een concreet voorbeeld te geven: een verkeersongeval aan de rotonde op de drukke expresweg N58 ter hoogte van de Kruisekestraat of Geluwesesteenweg. "In dat geval krijgt de bijpost Geluwe de oproep van de noodcentrale 112", zegt kapitein Filip Simoens. "Wij vertrekken in de zone 30. In Geluwe is er geen zone 30 en vertrekt de brandweer daar in de bebouwde kom waar de toegelaten maximum snelheid 50 kilometer per uur is. Eenmaal in de Wervikstraat in Geluwe verhoogt dat naar 70 kilometer per uur. Als wij vertrekken in de Gasstraat is pas bij het verlaten van die zone 30 de toegelaten maximum snelheid 50 kilometer per uur. Dat speelt allemaal mee in de berekening.""Het is bovendien ook heel goed denkbaar dat voor een verkeersongeval op de N58 de collega's van het naburige Komen-Waasten worden opgeroepen. Vanuit hun kazerne rijden ze meteen de expresweg op, waar je 90 kilometer per uur mag. Mocht het computerprogramma rekenen in afstand, dan wordt ons korps opgeroepen maar nu is dat niet het geval."De zone 30 in het stadscentrum is sinds september een proefproject en werd onlangs verlengd tot eind september. De vraag van Filip Simoens wordt deze maand besproken op de eerste bijeenkomst van de nieuwe mobiliteitscommissie. "Ik begrijp de problematiek wel. We gaan het op de commissie bespreken en zullen niet halsoverkop een beslissing nemen", stelt schepen van Mobiliteit Bart Pynket (Stadslijst). "Het probleem ligt niet bij ons, maar bij de software die in de noodcentrale 112 wordt gebruikt.""We willen als stadsbestuur een signaal geven dat het moet komen tot een update van het systeem. Ik vraag me bijvoorbeeld wat men heeft gedaan met de aanpassing op de R8 in Kortrijk waar de maximum snelheid is verlaagd van 120 naar 90 kilometer per uur? En waarom niet uitrekenen in afstand in de plaats van de toegelaten snelheid?"