De huidige brug wordt vervangen, omdat die 5,6 meter te laag is voor de moderne binnenvaart. Vanaf maandag 3 februari starten de nutsmaatschappijen met het verplaatsen van hun leidingen. Momenteel zijn die nog vastgemaakt aan de huidige brug. Om die werken mogelijk te maken, komen er tijdelijke verkee...

De huidige brug wordt vervangen, omdat die 5,6 meter te laag is voor de moderne binnenvaart. Vanaf maandag 3 februari starten de nutsmaatschappijen met het verplaatsen van hun leidingen. Momenteel zijn die nog vastgemaakt aan de huidige brug. Om die werken mogelijk te maken, komen er tijdelijke verkeerslichten aan beide kanten van de brug. Ook voor fietsers zal er een tijdelijk dubbelrichtingsfietspad langs de werfzone zijn. De aanpassingen aan de nutsvoorzieningen moeten klaar zijn tegen april, maar alles hangt af van de weersomstandigheden.Momenteel zoekt de Vlaamse Waterweg nog een aannemer om de nieuwe brug te plaatsen. Het ontwerp is wel bekend: het wordt een stalen boogbrug van 99 meter lang en 19 meter breed, gebaseerd op de bestaande bruggen in Olsene en Harelbeke. De kostprijs van de werken wordt geraamd op 5,8 miljoen euro. Met het binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen, waaronder de vernieuwing van de brug hoort, wil de Vlaamse Waterweg van binnenvaart een sterker alternatief maken voor goederenvervoer op de weg.Binnen afzienbare tijd worden ook de uitspoelingen in de Leieboorden aangepakt. Op verschillende plaatsen zijn gaten geslagen in de Leieboord. "De leeftijd van de oevers is de oorzaak voor de uitspoelingen. Ze zijn aan vervanging toe, dus ze worden vernieuwd als onderdeel van het project Seine Schelde Vlaanderen. Op die manier kunnen we de veiligheid van jaagpadgebruikers garanderen", klinkt het bij Hélène Vermeulen, woordvoerster van de Vlaamse Waterweg. (PN)