"De werken in de Kapelstraat verlopen vlotter dan gepland", mocht schepen voor Openbare Werken Erwin Feys (SP.A) enkele weken geleden nog wereldkundig maken. Net voor de kerstvakantie werd de weg voorzien van een nieuwe onderlaag in asfalt.
...

"De werken in de Kapelstraat verlopen vlotter dan gepland", mocht schepen voor Openbare Werken Erwin Feys (SP.A) enkele weken geleden nog wereldkundig maken. Net voor de kerstvakantie werd de weg voorzien van een nieuwe onderlaag in asfalt. Ondertussen werd de nieuwe fundering van het fiets- en voetpad aan de zijde van de parking volledig aangelegd en kreeg ook de kant van de winkels reeds een nieuw voetpad. "Na deze werken is de aannemer onmiddellijk met de aanleg van de parking en de afrit van de Koninklijke Baan gestart. Als alles vlot verloopt en de weersomstandigheden het toelaten, zouden alle werken nog voor de paasvakantie klaar moeten zijn. Sinds begin februari is er ook al opnieuw doorgaand verkeer mogelijk in de Kapelstraat", klonk het toen nog optimistisch bij de schepen.Op de parking Shopping Duinen werd intussen naarstig verder gewerkt. "De aannemer wilde de werken aan zowel fietspad, voetpad, parking als de afrit Koninklijke Baan tegen de vakantie af hebben." Ter herinnering: via een afrit van de Koninklijke Baan naar de parking wil het gemeentebestuur de toegankelijkheid van de belangrijke winkelzone verhogen. Vandaag rij je vanuit Oostende Bredene immers zó voorbij als je de afritten Breeweg en Zeelaan links hebt laten liggen. De volgende afrit naar Bredene Duinen vind je dan pas ter hoogte van de Koerslaan al een flink eind voorbij de handelszone.Het plan om de parking gebruiksklaar te hebben tegen de paasvakantie staat nu echter op losse schroeven. "Bij de firma die de asfaltwerken uitvoert, liggen alle werkzaamheden sinds deze week stil. Bij enkele werknemers werd namelijk corona vastgesteld. De zaakvoerder wilde, zeer begrijpelijk, geen verdere risico's nemen. Hierdoor komt onze timing natuurlijk wel in het gedrang. Niemand kan met zekerheid zeggen wanneer het bedrijf weer aan de slag kan. En zolang de parking niet kan geasfalteerd, kan hij ook niet worden gebruikt." De nieuwe laad- en loszone in de Kapelstraat is sinds half februari wel al in gebruik. Ook de aanleg van die nieuwe zone was noodzakelijk. De voorbije jaren ontstonden er tijdens de drukke zomermaanden vaak files in de Kapelstraat omdat vrachtwagens er enkel pal in de straat konden stationeren voor het laden en lossen aan de warenhuizen.Heel wat Bredenaars verbaasden er zich de voorbije dagen over dat er op de nieuwe laad- en loszones gewone personenwagens geparkeerd stonden. "Daar mag voorlopig tussen 10 uur en 20 uur worden geparkeerd. Met deze ingreep willen we tegemoetkomen aan de parkeernood van inwoners en bezoekers tijdens de openingsuren van de handelszaken. Deze regeling moet er ook voor zorgen dat het laden en lossen niet in het gedrang komt tijdens de werken aan de shoppingparking. Let op, het gaat hier om een tijdelijke regeling die geldt tot na het einde van de werken aan de parking. Vanaf dan mag er niet meer worden geparkeerd op deze plaatsen, die nog uitsluitend zullen mogen gebruikt worden voor het laden en lossen door leveranciers. De politie zal hierop strenge controles uitvoeren."