Werken aan 3A-knooppunt in Rumbeke starten op maandag 2 oktober

Schepen Griet Coppé van de stad Roeselare en ingenieur Jeremy Soenens van AWV, op de plaats waar de Sint-Martinusstraat binnenkort uitgebroken wordt. © Stefaan Beel
Jos Remaut

De grootscheepse werken voor de aanleg van een nieuwe verkeerswisselaar aan het nieuwe ziekenhuis van AZ Delta starten op maandag 2 oktober en zullen normaal gezien duren tot eind 2018. De werken zijn zo georganiseerd dat de doorstroming op de Roeselaarse ring maximaal gegarandeerd blijft. Al wordt natuurlijk toch wel wat verkeershinder verwacht.

Het gaat om een vrij indrukwekkend project : ter hoogte van het nieuwe ziekenhuis wordt de grote ring, in het verlengde van de brug over de E403, met ongeveer 6 meter opgehoogd. Op- en afritten in beide richtingen zullen dan leiden naar een lichtengeregeld kruispunt op het gelijkvloers, dat het plaatselijk verkeer zal verwerken : niet alleen naar het nieuwe AZ Delta, maar ook naar het Accent Business Park en naar de nieuw te ontwikkelen bedrijventerreinen Nieuwe Abele. Het tracé van de N36 (de zogenaamde ‘rijksweg’) zal bij dit alles ietsje opschuiven naar het zuiden, wat het meteen mogelijk maakt dat de bestaande weg nog een hele tijd zal kunnen worden bereden tijdens de werken.

Eerst de zuidkant

De werken, in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), starten normaal gezien op maandag 2 oktober en zullen uitgevoerd worden in drie fasen : “We beginnen met de aanleg van de op- en afritten en nieuwe ontsluitingswegen aan de kant van het ziekenhuis”, zegt projectingenieur Jeremy Soenens van AWV, overigens zelf een Roeselarenaar. “Hiervoor moet het gedeelte van de Sint-Martinusstraat dat langs de ring loopt helemaal worden uitgebroken, en ook de toegang van de Kwadestraat tot de ring wordt afgeschaft. In het verlengde van de Sint-Martinusstraat zal, op de bedding van het fietspad dat even buiten gebruik wordt gesteld, ook een tijdelijke oprit naar de ring worden aangelegd op twee vakken. Deze fase zal nauwelijks hinder veroorzaken : enkel bij de aantakking aan de kant Roeselare moeten we de rijksweg wat uitstulpen en gaan we op twee versmalde rijvakken.”

Keerlus in Izegem

Eens deze eerste fase klaar, zal alle verkeer in de richting naar Izegem ter hoogte van de werken worden afgeleid op de nieuw aangelegde wegen en de tijdelijke weg, waarbij het op twee weliswaar smallere vakken kan blijven rijden. Ter hoogte van de Kwadestraat links afslaan naar Accent Business zal niet meer mogelijk zijn : je zal moeten doorrijden naar Izegem, waar er ter hoogte van De Mol een tijdelijke keerlus komt.

Werken aan 3A-knooppunt in Rumbeke starten op maandag 2 oktober

En dan zijn we dus meteen bij fase 2 : de op- en afritten en de nieuwe ontsluitingswegen aan de kant van het Accent Business Park. Die worden grotendeels aangelegd op het tracé van de huidige Kwadestraat en de Nieuwe Abelestraat. Het huidige kruispunt van deze twee straten wordt omgevormd in een ronde boog, met één aftakking voor het vervolg van de Kwadestraat naar Rumbeke toe. Ook tijdens deze fase kan het verkeer richting Roeselare nog altijd de bestaande N36 blijven gebruiken, op twee vakken.

30.000 kubieke meter

Fase 3 wordt de meest ingrijpende : de eigenlijke ophoging van de ring en de aanleg van het kruispunt eronder : hiervoor zal maar liefst 30.000 kubieke meter aarde moeten worden aangevoerd, wat toch een pák werfverkeer zal betekenen. Tijdens deze fase zal ook het verkeer richting Roeselare over de nieuwe ontsluitingswegen moeten, en die zijn voor een deel éénvaks, dus dit zal wel wat stroppen. “Maar we houden de vinger aan de pols en raden sowieso een omlegging via de andere Roeselaarse uitritten van de snelweg aan voor wie niet echt in de buurt moet zijn”, besluit Jeremy. Schepen voor mobiliteit Griet Coppé van Roeselare onderstreept ook nog even dat er op het nieuwe knooppunt ook comfortabele, afgescheiden fietspaden komen, die ook zullen aansluiten op de nieuwe fietspaden en -tunnels die er al zijn aan de kant van de snelweg. “En zowel AZ Delta als het Accent Business Park worden prioritaire bestemmingen in het nieuwe stadsmodel dat we samen met De Lijn aan het ontwikkelen zijn”, zegt ze. “Er komen comfortabele bushaltes en de bussen zullen de verkeerslichten kunnen beïnvloeden.” De werken moeten klaar zijn op 30 november 2018 en zullen 5,5 miljoen euro kosten.

Over deze werken is er een informatievergadering op dinsdag 22 augustus om 19.30 uur in het ontmoetingscentrum OCAR in Rumbeke.

Lees meer over het 3A Knooppunt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier