"Een fietser brak er zelfs zijn voorwiel op", zegt burgemeester Alain De Vlieghe. In de gemeenteraad van februari werd een aanvullende verkeersverordening goedgekeurd die de nieuwe verkeersremmers mogelijk maakte. De autobes...

"Een fietser brak er zelfs zijn voorwiel op", zegt burgemeester Alain De Vlieghe. In de gemeenteraad van februari werd een aanvullende verkeersverordening goedgekeurd die de nieuwe verkeersremmers mogelijk maakte. De autobestuurders zijn nu verplicht om te slalommen. "De Weimanstraat is een lang recht stuk met niet zo heel veel doorgaand verkeer. Wegvernauwingen hebben in dat geval niet het beoogde effect, maar met zo'n S-vorm kan je niet anders dan je snelheid aanpassen", aldus de burgemeester. In het verlengde van de Blankenbergse Dijk Zuid, richting de fietsersbrug in Sint-Pieters, werd dan weer een tractorsluis aangelegd om de auto's te weren. "Ondanks de verbodsborden, gebruikten veel autobestuurders dit stuk als een verbindingsweg tussen Brugge en Meetkerke. Fietsers stoorden zich hieraan, en terecht", zegt De Vlieghe. Omdat er op die plek geen openbare straatverlichting staat, werd de tractorsluis zelf uitgerust met ledjes die 's avonds automatisch oplichten. "Ze werken op zonnecellen die overdag opladen", aldus nog burgemeester De Vlieghe. De technische dienst van de gemeente voerde de werken uit.