Werken Masterplan Dadizele zitten op schema: “Niet altijd even fijn, maar stap voor stap gaan we vooruit”

Schepen van Openbare Werken Nessim Ben Driss aan de wegenwerken in de Azalealaan. © Jan Stragier
Bert Feys
Bert Feys Medewerker KW

De werken in Dadizele gaan stap voor stap verder. Inmiddels is er een nieuwe fase gestart. Momenteel wordt er gewerkt in de Azalealaan. Daar staan enkele belangrijke veranderingen op til. Zo verdwijnt de rotonde aan het Waterputje. “De werken vlotten goed. Straks zijn ook de Azalealaan en de Ridder Janlaan groener, veiliger en fietsvriendelijker”, aldus schepen van Openbare Werken Nessim Ben Driss (Visie).

De uitwerking van het Masterplan Dadizele is inmiddels al enkele jaren aan de gang. In een eerste fase werden de Kleppestraat en de Ledegemstraat aangepakt en voorzien van een gescheiden rioleringsstelsel. De jongste maanden werd er gewerkt in de Mandellaan en Kleppestraat. Die werken zijn inmiddels achter de rug. Ondertussen werd ook de tijdelijke doorgang die er gemaakt werd naar de Mandellaan aangepakt. Die doorgang werd iets breder gemaakt en een gedeelte werd er onthard.

Voor op schema

Schepen van Openbare Werken Nessim Ben Driss maakt een stand van zaken van de vele werken in Dadizele op. “De werken zitten goed op schema, meer nog de aannemer zit zelfs iets voor in de planning”, aldus de schepen. De gemeente organiseerde donderdagavond een infovergadering voor de bewoners van de Azalealaan en de Ridder Janlaan. Daar staan tot eind dit jaar grote werken gepland.

Dubbelrichtingsfietspad in de Azalealaan

In de Azalealaan zijn die werken al volop aan de gang. “Naast de aanleg van nieuwe riolering willen we hier ook inzetten op fiets- en verkeersveiligheid”, aldus de schepen. Zo worden de voetpaden heraangelegd en komt er een dubbelrichtingsfietspad met een schrikstrook ter bescherming van de fietsers. Op de nieuwe, geasfalteerde rijweg worden er poorteffecten gecreëerd om het verkeer af te remmen. Verhoogde kruispunten zorgen voor meer overzichtelijke verkeerssituaties. Langs de ene kant van de straat komen er parkeervakken, in verschillende plantvakken komt er extra groen.

Rotonde aan ’t Waterputje verdwijnt

De rotonde op het kruispunt van de Azalealaan met de Remi Dewittestraat, in de volksmond ’t Waterputje’, verdwijnt. “Doordat we kiezen voor een veilig tweerichtingsfietspad langs de kant van park Mariënstede is een rotonde geen veilige oplossing. Hier komt een overzichtelijk kruispunt waar voorrang van rechts zal gelden”, aldus Filip Samoy, expert openbaar domein bij de gemeente.

De omgeving van ’t Waterputje stond al meermaals onder water bij hevige regenval. “In de rand van dit grote dossier gaan we de vijver van Mariënstede baggeren. Dat wordt als het ware een extra buffer voor de omgeving.”

Aanpak Ridder Janlaan

Verder op de planning voor de komende maanden staat de Ridder Janlaan. In die straat bevinden zich onder andere zaal den Ommeganck en de jeugdlokalen. “Ook daar gaan we het voetpad vernieuwen en kiezen we voor verhoogde kruispunten. De parkeervakken zijn er momenteel slordig, die gaan we ook vernieuwen. De bestaande bomen verhuizen er naar de overkant van de straat”, aldus schepen Ben Driss.

Het is de bedoeling dat de Azalealaan en Ridder Janlaan tegen eind dit jaar af zijn. Aan dit gedeelte van het Masterplan Dadizele hangt een kostenplaatje van ruim 6 miljoen euro. Aquafin betaalt het grootste deel van dit bedrag, zo’n 950.000 euro wordt betaald door de gemeente.

Nog werken op de agenda

Na de Azalealaan en de Ridder Janlaan staan er nog twee belangrijke delen van het Masterplan Dadizele op de planning. Zo zal er ook nog gewerkt worden in de Menenstraat en de Bakkerhoekstraat en wordt het ganse project afgesloten met werken in de Geluwestraat. “We beseffen maar al te goed dat deze werken niet altijd even fijn zijn. Maar op het einde van de rit, wellicht tegen het einde van deze legislatuur, zal Dadizele veel verkeersveiliger zijn en zal naar riolering toe alles op punt staan. Het is voor de bewoners nu even moeilijk, maar stap voor stap gaan we vooruit”, besluit de schepen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise