Werken in de dorpskern na 25 jaar voorbij

Ex-burgemeester Jean-Marie Bonte, die het dossier dorpskernvernieuwing kent als zijn broekzak, is bijzonder tevreden met het resultaat. (foto CLY)
Redactie KW

Tot opluchting van wie met de wagen door het centrum van de gemeente moet, werd de doorgang naar Wielsbeke en Ingelmunster vrijgemaakt. Hierdoor zijn de ingewikkelde omleidingen voorbij. Dat het dossier van de dorpskernvernieuwing 25 jaar aansleepte, is wellicht door weinigen geweten. Ex-burgemeester Jean-Marie Bonte, die van bij het begin bij de onderhandelingen betrokken was, belicht de lange lijdensweg.

Dat het dossier van de dorpskernvernieuwing zo lang heeft aangesleept, heeft volgens Jean-Marie Bonte veel te maken met het feit dat de N357 (Wielsbekestraat, Hoogstraat en Ingelmunstersteenweg) een gewestweg is en die staan onder de regie van de administratie wegen en verkeer (AWV). “De onderhandelingen in dit dossier rond de dorpskernvernieuwing zijn gestart in 1996 in de hoofdzetel in Brugge en dit samen met de gemeente Wielsbeke”, aldus Jean-Marie.

“Oostrozebeke stelde meteen voor dat er dringend verbeteringswerken moesten gebeuren aan deze weg in het centrum van de gemeente, maar één van onze eisen was dat die werken niet mochten opstarten voor de kanaalweg er volledig lag. De aanleg van die kanaalweg was een lijdensweg op zich en pas in 2004 kon Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters het dossier volledig deblokkeren. Er kwam vooruitgang dankzij toenmalig schepen Tine Teerlynck, die Kris Peeters ervan overtuigde het dossier Kanaalweg van onder het stof te halen en er ook de middelen voor vrij te maken.

Veilig fietsverkeer

Pas toen de kanaalweg een feit was, kwam er schot in de zaak rond de dorpskernvernieuwing. Vanaf 1996 is het toenmalige schepencollege van Oostrozebeke en de gemeente Wielsbeke blijven verder werken aan de vernieuwing van het centrum en de verbinding met Wielsbeke en Ingelmunster.”

Het resultaat mag gezien worden en is absoluut een opwaardering van het centrum

Beide gemeenten wilden veilig fietsverkeer langs de gewestweg N357. “De gesprekken liepen vrij vlot en eind jaren 90 waren de plannen klaar, maar toen dook een tweede obstakel op. Zo drong Aquafin aan op gescheiden riolering wat meteen voor een groot struikelblok zorgde namelijk over de verdeling van de kosten voor dit project. Uiteindelijk zou het AWV de infrastructuurkosten op zich nemen, Aquafin zou zorgen voor het gescheiden rioleringsstelsel en de twee gemeenten Oostrozebeke en Wielsbeke zouden tussenkomen in de rioleringswerken.”

Erelonen architecten

“Er bleef echter één groot struikelblok over: wie zou opdraaien voor de erelonen van de architecten? Deze discussie heeft jaren geduurd zodat de voorziene budgetten en gedane aanbestedingen steeds maar werden uitgesteld. Al die problemen hebben er voor gezorgd dat dit dossier liefst 25 jaar heeft aangesleept en dat de afwerking van het centrum pas in 2021 kon gebeuren.”

“Nu het centrum is afgewerkt, kan het traject Dalakkerstraat tot aan de vestiging Beaulieu Wielsbeke aangepakt worden en ook voorzien worden van gescheiden fietspaden. Pas in de verre toekomst komt het traject Ettingen tot aan de grens met Ingelmunster (Vliegend Paard) aan bod.”

Ex-burgemeester Jean-Marie Bonte, destijds betrokken partij wees er nog eens op dat de bevolking via drie overlegmomenten ruim werd geïnformeerd over de werken in het centrum van de gemeente. “Het resultaat mag gezien worden en het betekent absoluut een opwaardering van het centrum.” (JC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier