Verkeersveiliger én groener: vernieuwde Rekkemsestraat in Marke feestelijk geopend

De vernieuwde Rekkemestraat in Marke bij Kortrijk is al een tijdje open voor verkeer en is nu feestelijk en officieel geopend met een buurtfeest. © Kurt De Schuytener
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

De vernieuwde Rekkemestraat in Marke bij Kortrijk is al een tijdje open voor verkeer en is nu feestelijk en officieel geopend met een buurtfeest. De afwerking van de fietssuggestiestroken kwam laatst aan bod. De kostprijs voor de heraanleg bedraagt bijna 820.000 euro waarvan 100.000 werd gesubsidieerd via Veilige Schoolroutes Vlaanderen.

De straat werd verkeersveiliger én groener gemaakt. De betonstroken aan beide zijden van de weg werden weggewerkt, alsook de klinkers aan de kruispunten. “Er zijn nu ook fietssuggestiestroken en groenzones met bomen en fietsenstallingen. Er is ook aandacht voor voldoende parkeerplaatsen”, duidt schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Axel Weydts (Vooruit). “De betonstroken voor fietsers waren al jaren in slechte staat. De klinkers aan de kruispunten zorgden voor geluids- en trillingsoverlast en waren onveilig voor fietsers. Om het fietscomfort te verbeteren werden de betonstroken aan beide zijden van de straat vervangen door fietssuggestiestroken, ook de verzakte riooldeksels werden aangepakt. De kruispunten werden voorzien van blindengeleiding. Ter hoogte van de Keiweg is een uitgerust en toegankelijk busperron ingericht en op verschillende locaties in de straat zijn er fietsenstallingen geplaatst. Er is plaats voor 32 fietsen.”

Smalle fietsstroken aangepakt

Met gemiddeld 700 fietsers per dag, waaronder veel schoolgaand fietsverkeer, moest de Rekkemsestraat met smalle fietsstroken dringend onder handen worden genomen. “De trajectcontrole was een eerste stap in de goede richting, maar dankzij de heraanleg met duidelijke en comfortabele fietssuggestiestroken en asverschuivingen verbeteren we het fietscomfort en de verkeersveiligheid aanzienlijk.”

Door ook te ontharden en te vergroenen werd de straat niet enkel veiliger, maar ook leefbaarder. “Ik ben blij dat we de vernieuwde straat nu feestelijk kunnen inhuldigen.”

Niet langer onveiligste straat

De Rekkemsestraat werd in 1972 aangelegd en vier jaar geleden uitgeroepen tot onveiligste straat van Kortrijk. “We zijn blij dat we daar verandering in konden brengen.” Eerst met een trajectcontrole, sinds kort met meer plaats voor fietsers, meer groen en betere kruispunten. De grijze straat is nu een groenere straat met dertien groenzones met plantvakken en de aanplanting van twaalf nieuwe bomen. In totaal werd 465 m² onthard, waarvan 335 m² nieuwe groenzones met 2.635 planten of bloembollen en 130 m² halfverharding.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier