Vanaf paaszondag indrukwekkende tunnelwerken in de Zandstraat

De stationswerken bereiken deze vakantie een hoogtepunt.© AN
De stationswerken bereiken deze vakantie een hoogtepunt.© AN
Annelies Nollet
Annelies Nollet medewerker KW Kortrijk-Menen

Het wordt een drukke bedoening tijdens de paasvakantie op de werf van het Stationsproject in de Zandstraat. De voorbije weken werd daar de nieuwe fiets- en bustunnel prefab gebouwd. Deze tunnel moet nu op zijn plaats geschoven worden. Dat is naast het landhoofd van de spoorwegbrug (kant NMBS parking). Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om de dakdichting op de oude tunnel (kant Kongoweg) te vernieuwen en spoorvernieuwingswerken uit te voeren op deze locatie.

Via deze tunnel kunnen de lijnbussen in de toekomst de verbinding maken van de zuidzijde van het station naar de centrumzijde zonder dat ze gehinderd worden door het autoverkeer. Wat de doorstroming ten goede komt. Ook fietsers en voetgangers maken een veilige doorsteek omdat ze volledig gescheiden zijn van het autoverkeer.

Tunnel van 35 meter en 1.500 ton in 8 uur op zijn plaats

Vanaf vrijdagnacht 2 april breekt Infrabel alle sporen op (uitgezonderd het meest noordelijke spoor). Op paaszondag tegen de middag zijn deze werken klaar en start Jan De Nul in opdracht van Wegen en Verkeer West-Vlaanderen met de ingrijpende tunnelwerken. De grond onder sporen wordt afgegraven en verwijderd. Dat gebeurt onder toezicht van een CTE-deskundige voor het geval er explosieven mochten aangetroffen worden.

De tunnel wordt opgekrikt en op rails geplaatst. Zo kan de tunnel op zijn plaats geschoven worden. Deze inschuifoperatie duurt ongeveer 8 uur en start als alles goed gaat dinsdag 6 april in de voormiddag.

Deze inschuifmethode is zeker niet nieuw. Ook de voetgangerstunnel op Kortrijk Weide werd op deze manier gerealiseerd. Maar het volume van de tunnel waarvoor dit nu gebeurt is wel spectaculair. De tunnel is 35 meter lang en weegt ruim 1.500 ton.

Nieuwe sporen

Vanaf woensdag 7 april vult Jan De Nul de aarde terug aan. Daarna plaatst Infrabel de sporen terug. Bovendien maakt de spoorinfrastructuurbeheerder van deze gelegenheid gebruik om acht dubbele wissels in het station Kortrijk te vervangen door nieuwe exemplaren.

Vanaf maandag 19 april rijden alle treinen terug over de vernieuwde sporen en over de nieuwe fiets- en bustunnel. Al zijn de spoorwerken dan wel nog niet afgelopen. Nog tot begin juni werkt Infrabel in deze zone.

Ook Jan De Nul heeft nog enkele maanden werk. De tunnel wordt aan beide kanten aangebouwd. Aan de noordkant wordt hij verbonden met de nieuwe ondergrondse parking op het Conservatoriumplein en aan de zuidkant wordt een aanloophelling gecreëerd. Tegen het zomerverlof zijn de werken aan de fiets- en bustunnel volledig afgerond en kunnen ook de fietsers terug het Guldenspoorpad volgen.

Volg de werken vanaf de Kongoweg

Wie een kijkje wil nemen, kan dit best doen vanaf de Kongoweg. Daar heb je een goed zicht op de werken. Hou hierbij zeker rekening met de coronamaatregelen. Draag een mondmasker en hou minimum 1,5 meter afstand.

De tijdelijke buitendienststelling van de sporen heeft ook gevolgen voor het treinverkeer tussen 2 en 19 april, zo zullen er vervangbussen worden ingelegd. Voor meer informatie: check de reisplanner op www.nmbs.be of de NMBS-app. De bouw van de fiets- en bustunnel maakt deel uit van het eerste deelproject van het Stationsproject. Bekijk de korte simulatiefilm over dit eerste deelproject op www.stationsprojectkortrijk.be .

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier