https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Torhoutstraat in Kortemark acht maanden onderbroken voor nieuw wegdek én fietspad

De werken aan de Torhoutstraat zijn begonnen. © Kortemark
Tim Vansteelandt
Tim Vansteelandt Chef Nieuws

In Kortemark zijn de grootscheepse werken aan de Torhoustraat van start gegaan. De rijweg wordt heraangelegd, maar er komt ook een nieuw fietspad. Tijdens de werken, die zeven à acht maanden zullen duren, is de straat onderbroken voor alle verkeer.

De Torhoutstraat, die Torhout met Kortemark verbindt, wordt heraangelegd vanaf het kruispunt met de Hermitagestraat tot de grens met Torhout. Langs het traject komt een nieuw fietspad, dat voor het grootste deel gescheiden is van de rijweg. Een veiligheidsstrook van 2 meter moet fietsers en gemotoriseerde voertuigen van elkaar scheiden.

Torhout trekt het fietspad langs de Kortemarkstraat door tot aan het kruispunt met de Kruiskensstraat en de Moereveldstraat, goed voor een traject van 2,44 kilometer. Vanaf daar ligt er al een veilig fietspad langs de Kortemarkstraat.

De werken zullen 100 werkdagen duren, zeven à acht maanden dus. Tijdens de werken is de Torhoutstraat onderbroken voor alle verkeer. Fietsers worden omgeleid via de Vijfhuishoekstraat en de Zandstraat. Het gemotoriseerd vervoer rijdt, komende vanaf Kortemark, vanaf de Markt via de Lichterveldestraat, N35 en N32 naar het kruispunt Kortemarkstraat-N32.

Riolering

Bij de heraanleg komt er ook gescheiden riolering. De huidige elektriciteitspalen worden vervangen door kreukelpalen, die bij een aanrijding meeplooien en zo tot minder averij leiden. De Watergroep en Fluvius vernieuwen tijdens deze werken hun ondergrondse netten. Het gemeentebestuur heeft bovendien besloten om ook de bovengrondse elektriciteits- en kabeldistributieleidingen ondergronds te brengen.

Het bufferbekken achter de Tuinwijk is bijna af.
Het bufferbekken achter de Tuinwijk is bijna af. © Kortemark

Ondertussen zijn de bufferbekkens – met ook een kikkerpoel – achter de Tuinwijk zo goed als af. Deze buffers zorgen voor extra buffercapaciteit voor de Kasteelbeek. Later wordt deze zone nog ingezaaid en met groen aangeplant.

Het totale project wordt geraamd op 1.867.767,53 euro inclusief btw. De aanleg van het vrijliggend fietspad wordt volledig gesubsidieerd, waarbij 50 procent wordt gefinancierd door de provincie West-Vlaanderen en 50 procent door de Vlaamse Gemeenschap via het Fietsfonds.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten