Nieuwe verbindingsweg moet zwaar verkeer uit dorpskern Westrozebeke weren

Tom Vanleene (milieucoördinator Westvlees), Piet Claeys (bestuurder Westvlees), Thibault Staelen (management trainee), burgemeester Francesco Vanderjeugd, schepen Geert Moerkerke, Martine Zoete (voorzitter gemeenteraad), schepen Chris Verhaeghe. © JCR
Redactie KW

Het gemeentebestuur laat een nieuwe verbindingsweg voor zwaar doorgaand verkeer aanleggen tussen de Sint-Elooistraat en de Poelkapellestraat. De nieuwe weg moet het zwaar verkeer uit de dorpskern van Westrozebeke weren. De gemeente gaat voor de realisatie van de weg samenwerken met vleesverwerkingsbedrijf Westvlees. De nieuwe weg moet tegen 2024 operationeel zijn.

“Verkeersveiligheid is een prioriteit van het gemeentebestuur”, vertelt burgemeester Francesco Vanderjeugd (Open VLD). “Een van onze aandachtspunten daarbij is het zwaar doorgaand verkeer. Om dat verkeer uit de diverse kernen van de gemeente te weren, gaan we verschillende stappen ondernemen.”

“Tijdens de vorige legislatuur maakten we al werk van een nieuw circulatieplan en een tonnagebeperking voor het centrum van Westrozebeke. Nu is het tijd voor een volgende stap.”

“Op basis van een lopende mobiliteitsstudie van de West-Vlaamse Intercommunale plannen we een nieuwe verbindingsweg tussen de Sint-Elooistraat en de Poelkapellestraat.”

“Door de aanleg van de nieuwe weg wordt het zwaar doorgaand verkeer rond het centrum van Westrozebeke omgeleid.”

Win-win situatie

“Het nieuw stuk weg wordt aangelegd tussen de Pereboomstraat en de Ommegang West en is ongeveer 1,2 kilometer lang”, gaat de burgemeester verder. “We gaan daarvoor de krachten bundelen met vleesverwerkingsbedrijf Westvlees, dat eigenaar is van een deel van de gronden die nodig zijn voor de aanleg van de nieuwe weg.”

“De aanleg van de nieuwe verbindingsweg is een win-winsituatie”, meent Piet Claeys van Westvlees. “De nieuwe weg zorgt voor een betere ontsluiting van ons bedrijf, een veiligere en vlottere stroom van zwaar doorgaand verkeer en een vlottere verbinding naar onze bedrijfsondersteunende activiteiten aan de overkant van de Ommegang West.”

“De nieuwe weg zal op de Ommegang West aansluiten net voor de terreinen van Westvlees”, verduidelijkt burgemeester Vanderjeugd. Het stuk Ommegang West dat eigenlijk dwars door de bedrijfssite loopt, wordt geprivatiseerd en wordt overgedragen aan Westvlees.”

“De Ommegang West bevindt zich inderdaad gedeeltelijk op onze bedrijfssite, tussen de productiegebouwen, de parking en het waterzuiveringsstation van ons bedrijf”, pikt Piet Claeys in. “Door dit stuk Ommegang West te privatiseren en aan ons over te dragen, is de weg niet langer een belemmering om onze bedrijfsondersteunende activiteiten te optimaliseren.”

Historische ommegang

“Voor de historische ommegang, de zogenaamde ‘rode draad’ wordt een zo passend mogelijke oplossing gezocht”, vult de burgemeester aan. Het gemeentebestuur en Westvlees ondertekenden een intentieverklaring waarbij ze zich engageren om werk te maken van het dossier.

“Wij gaan ons bekommeren om de gronden te verwerven die nodig zijn voor het verbreden van de Pereboomstraat en gaan ook een deel van het project financieren”, stelt burgemeester Vanderjeugd. “Westvlees neemt voor de vlotheid van werken het ontwerp en de uitvoering van de werken voor haar rekening. Zij brengen daarbij een deel van hun gronden en financiële middelen in.”

“Een verder gedetailleerd financieringsplan, met aanduiding van de wederzijdse engagementen, zal in een volgende fase worden uitgewerkt. De provincie maakt vooraf een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan op.”

“Doel is om in 2024 de eerste vrachtwagens op de nieuwe weg te mogen verwelkomen. De kost voor het totale project wordt op 1,6 miljoen euro geraamd.” (CB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier