Niets staat heraanleg nog in de weg: minister Demir tekent omgevingsvergunning voor verkeerswisselaar R8-A19

De werken aan de verkeerswisselaar R8-A19 zouden nog dit jaar van start moeten kunnen gaan. © Olaf Verhaeghe
Olaf Verhaeghe

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft het Agentschap Wegen en Verkeer de omgevingsvergunning voor de grootschalige heraanleg van de op- en afritten aan knooppunt Kortrijk West verleend. Daarmee is opnieuw een belangrijke stap gezet in het proces van de verbetering van die aansluiting R8-A19. Nog dit jaar moeten de werken van start kunnen gaan.

De heraanleg van de verkeerswisselaar R8-A19 hangt al langer als een heet hangijzer boven de regio Kortrijk. Het huidige knooppunt – de Put genoemd in de volksmond – is niet alleen onveilig, door de ingewikkelde verkeersstroom loopt het verkeer er tijdens de spitsmomenten ook al te vaak vast.

Na veel aankondigingen, jarenlang studiewerk en een complexe onteigeningsprocedure kon het Agentschap Wegen en Verkeer begin dit jaar eindelijk een aanvraag tot omgevingsvergunning indienen. Het openbaar onderzoek leverde niet een bezwaarschrift op, waardoor het verlenen van de vergunning zelf tot een formaliteit maakte.

Op 14 juli zette minister Zuhal Demir, N-VA en bevoegd voor Omgeving, haar handtekening onder de vergunning. Dat betekent dat Wegen en Verkeer via een aanbesteding op zoek kan gaan naar een aannemer om de werken uit te voeren. Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) kondigde eind 2020 aan zeker 20,6 miljoen euro vrij te maken voor de heraanleg. De werken zouden nog dit jaar moeten kunnen starten.

Bert Maertens en Axel Ronse, Vlaams parlementsleden voor N-VA, juichen de stap vooruit in het dossier luidkeels toe. “Deze heraanleg is een belangrijkste stap om de verkeersveiligheid in onze regio drastisch te verbeteren”, klinkt het. Van een ingewikkeld dubbel kruispunt met lichten en gevaarlijke U-bochten gaat het naar een trompetaansluiting met op- en afritten en een brug over de R8. De bestaande op- en afrit ten zuiden van de A19 wordt opgeschoven naar het westen richting Ieper. De vrijgekomen zone wordt aangelegd als grasland ter compensatie van het verlies aan historisch grasland in het andere projectdeel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier