Herinrichting drie straten in Gistel: vervloekte verkeersdrempels verdwijnen, fietsen wordt veiliger

Geert Deschacht, schepen bevoegd voor Openbare Werken en burgemeester Gauthier Defreyne in de Vaartstraat. © Peter Maenhoudt
Redactie KW

De definitieve plannen om de Sportstraat, Pol Gernaeystraat en deel Vaartstraat herin te richten, zijn goedgekeurd door de gemeenteraad. Daarbij worden onder andere de vervloekte verkeersdrempels afgebroken en wijzigt de rijrichting van de Groene Dreef om filevorming verderop te voorkomen. De werken worden geraamd op net geen 600.000 euro.

De gemeenteraad keurde al in juli 2019 de aanstelling van een ontwerper goed om de drie straten opnieuw aan te leggen. Nu werd het ontwerpdossier van studiebureau Jonckheere goedgekeurd. “Omdat de bebouwing in de Vaartstraat werd uitgebreid richting Oostende, moet het verkeer eerder vertraagd worden dan nu het geval is”, begint burgemeester Gauthier Defreyne (Open VLD).

“Hiervoor zal de verkeersdrempel ter hoogte van huisnummer 27 opgebroken en geasfalteerd worden. Op het kruispunt Vaartstraat – Groene Dreef zal een middengeleider voorzien worden met afslagstrook naar de jeugdsite. Hier wordt ook een veilige fietsoversteek voorzien. Er worden ook ribbelstroken aangelegd om de weggebruikers uit Oostende ervan bewust te maken dat ze hun snelheid moeten aanpassen.” Opvallend: de rijrichting in de Groene Dreef wordt gewijzigd: vanuit de Vaartstraat zal je deze weg dus mogen inrijden. “Dat doen we om filevorming ter hoogte van het kruispunt Neerhofstraat met de Sint-Jans-Gasthuisstraat te verminderen”, legt Defreyne uit.

Rotonde

Het kruispunt Vaartstraat – Sportstraat wordt ingericht als rotonde. “Dit zal zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer”, maakt de burgemeester zich sterk. “Tussen de rotonde en het verkeersplateau wordt de toplaag afgefreesd en opnieuw aangelegd. Er worden parkeerplaatsen voorzien en het fietspad richting Gistel verhuist naar de Kleine Vaartstraat. In de Vaartstraat, tussen de Kaaistraat en het verkeersplateau, zal een fietssuggestiestrook aangelegd worden die vanaf het plateau overgaat in het bestaande fietspad richting Oostende.”

De bushalte in de Vaartstraat, aan de zijde van de parkeerplaatsen, wordt afgeschaft. “Hierdoor kunnen de dwarsparkeerplaatsen doorgetrokken worden. Het bestaande plateau wordt aangepast zodat in beide richtingen kan worden doorgereden.”

Fietsstraat

In de Kleine Vaartstraat wordt een fietsstraat voorzien. “Deze fietsstraat wordt verbonden met de Kaaistraat via een fietspad dat net voor de bestaande parkeerzone uitkomt. Tussen de fietsstraat en de Pol Gernaeystraat wordt een veilige fietsoversteek voorzien richting kinderopvang en jeugdsite”, gaat Defreyne door.

“In de Kleine Vaartstraat zullen we een trottoir en parkeerplaatsen aanleggen. In de Pol Gernaeystraat zal niet meer geparkeerd kunnen worden. Er wordt enkel een zogenaamde zoen-en vroemzone en een keerpunt voorzien. Met dit project zal de niet-georganiseerde jeugd ook een plaats krijgen. Het voetbalveld in de Sportstraat wordt hiervoor volledig heraangelegd. Dit terrein zal deels ingericht worden in samenspraak met de Gistelse jongeren.”

Er wordt ook een nieuw terrein aangelegd voor KEG Gistel in kunstgras waardoor het hele jaar gespeeld kan worden. “Ook zullen hier extra parkeerplaatsen voorzien worden, waarbij het mogelijk is op twee plaatsen in en uit te rijden. Op het kruispunt Sportstraat – Zomerloosstraat plannen we een overrijdbare rotonde waarbij het mogelijk is dat de auto rond de rotonde rijdt en het zwaar verkeer over de rotonde”, geeft schepen van Openbare Werken Geert Deschacht (Open VLD) nog aan. De werken zouden begin volgend jaar van start gaan.

(Timmy Van Assche)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier