Geschiedkundige Vereniging Markebeke over leiebrug Marke-Bissegem

Freddy Vandevoorde en Anja Goderis aan de brug tussen Marke en Bissegem.©Els Deleu
Freddy Vandevoorde en Anja Goderis aan de brug tussen Marke en Bissegem.©Els Deleu
Els Deleu

Freddy Vandevoorde en Anja Goderis van de Geschiedkundige Vereniging Markebeke uit Marke betreuren dat de rol van de brug tussen Marke en Bissegem zal wegvallen. “Voor wie met geschiedenis bezig is, is dit een brug te ver!”

“Bij de Geschiedkundige Vereniging Markebeke graven we in de geschiedenis van de oorlogsjaren, van de bunkers in de omgeving en van het vliegveld dat tijdens de oorlogsjaren op de Markebeke lag. Daar hoort ook de brug tussen Bissegem en Marke bij”, leggen Freddy Vandevoorde en Anja Goderis uit.

Freddy en Anja doken het archief in en kregen hier ook de steun van Michel Faillie uit Marke die het archief van Marke bestudeert en historicus Jan Vancoillie uit Wevelgem. “De Overzetweg in Marke heeft haar naam te danken aan de overzetboot die actief was tot de eerste Leiebrug in 1909 klaar was. De straat heette aanvankelijk de Bissegemstraat. De eerste Leiebrug werd samen betaald door de gemeenten Marke en Bissegem. Bij de opening constateerde men dat de brug als het ware een kunstwerk was dat in al zijn schoonheid het landschap verfraaide en ook een vitale sociale functie vervulde. Die sociale functie is er nu nog altijd: de brug verbindt twee gemeenten met elkaar”, weet Freddy.

“De brug was ook noodzakelijk voor de vlasnijverheid: er werd vlas geroot langs beide kanten. Die nijverheid groeide meer en meer en men deed een aanvraag tot het maken van een brug. Die was heel belangrijk om een verbindingsweg te maken tussen Kortrijk en Menen en Rijsel. Voordien moest er langs Lauwe of Kortrijk omgereden worden.”

Opgeblazen

“De brug kreeg al heel wat te verduren. In 1918 lieten de Duitsers ze ontploffen om de Engelsen de doorgang te verhinderen.” Freddy weet dat er nog een reling van deze brug onder de klimop in de Driekerkenstraat zit.

“In de tussentijd bouwden de Engelsen een houten noodbrug in het verlengde van de Kasteeldreef. Die kwam uit in de Rootputstraat in Bissegem. Vermoedelijk werd deze noodbrug na de oorlog afgebroken.”

“In 1922 is er een nieuwe brug gekomen in gewapend beton. Deze werd in 1940 opgeblazen door de Engelsen, ditmaal om de Duitsers tegen te houden. In 1941 bouwden de Duitsers een houten brug voor hun troepen en om materiaal aan en af te voeren. Deze bleef liggen tot de huidige brug in 1969 geopend werd. Ook deze werd weer gesponsord door Marke én Bissegem.”

Nijverheid

Freddy en Anja weten dat de brug altijd belangrijk geweest is. “Ze heeft een sociale functie en ligt op een verbindingsweg. Ze werd gebouwd als stimulans voor de nijverheid: na het vlas was ze belangrijk voor de pannenfabriek van de Pottelberg en later kwamen er meer en meer bedrijven. Nu blijft ze belangrijk voor de bedrijvenparken op en rond de Pottelberg, de Torkonjestraat en binnenkort het nieuwe bedrijvenpark in de Baliestraat. Nu zal de vijfde brug gebouwd worden. Het is altijd belangrijk geweest om ze opnieuw op te bouwen”, besluiten Freddy en Anja.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.