Eerste waterdoorlatende weg van Vlaanderen komt in Damme

Joachim Coens, Philippe Vermeulen, Steven Van Muylder en Dieter Vermeersch.© (Foto Davy Coghe)
Joachim Coens, Philippe Vermeulen, Steven Van Muylder en Dieter Vermeersch.© (Foto Davy Coghe)
Piet De Ville

Dinsdagmorgen werd in de Damse deelgemeente Sijsele de eerste waterdoorlatende weg van Vlaanderen voorgesteld. Het unieke project – een samenwerking tussen Elia, Farys en Stad Damme – zorgt ervoor dat het regenwater via de nieuwe verharding in de ondergrond kan infiltreren.

De eerste waterdoorlatende weg van Vlaanderen wordt momenteel aangelegd in de Vossenberg en de Rijckeveldestraat in Sijsele. Het gaat om wegen, omgeven door statige beuken, die de toegangspoort vormen tot het natuurdomein Rijckevelde. Dit unieke, milieuvriendelijke project is gestart vanuit de noodzaak om bestaande ondergrondse elektriciteitskabels in Damme, onder meer ook langs de N9, door hoogspanningsnetbeheerder Elia te laten vervangen. Tegelijkertijd werd door Farys een nieuwe gescheiden riolering geplaatst. Daardoor moest de weg dus volledig heringericht worden, van fundering tot wegdek.

“Als Stad Damme wilden we van de gelegenheid gebruik maken om – in lijn met onze principes van duurzame en klimaatresistente inrichting van het openbaar domein – samen met Elia in te zetten op een uniek duurzaam synergieproject tussen de initiatiefnemers en voor het eerst in Vlaanderen een ‘waterbalans’ weg in te richten”, stelt burgemeester Joachim Coens (CD&V). “We hebben eerder al enkele parkings in Damme, waaronder de randparking aan de Oude Sluissedijk, deels op deze manier aangelegd maar voor een wegdek is het dus uniek. Als stad die streeft naar het internationale Slow City label, dat staat voor duurzaamheid en milieubewustzijn, willen we in de nabije toekomst zeker bekijken of we nog meer wegen zo kunnen heraanleggen.”

In opdracht van Stad Damme heeft Farys dus een ontkoppeling voorzien van de riolering. Daarbij wordt het vuil water afgevoerd met een rioleringleiding onder druk naar het zuiveringstation in Brugge. Het propere water van de privewoningen krijg de kans te infiltreren in de ondergrond via het bestaande grachtenstelsel. “En het regenwater dat op de nieuwe verharding komt kan nu gewoon doorheen de verharding om zo in de ondergrond te infiltreren via de aangepaste fundering”, verduidelijkt Philippe Vermeulen van het studiebureau Avalon Landscape, dat het project mee heeft uitgewerkt.

“Deze waterdoorlatende wegen zijn volgens mij echt wel de toekomst. We moeten daar als maatschappij meer gaan in investeren. Dit kan erin resulteren dat er veel minder rioleringsstelsels moeten aangelegd worden. En het bleek zelfs dat de kosten van een waterdoorlaatbare weg in vergelijking met een conventionele uitvoering niet of nauwelijks duurder is. Als verharding werd hier gekozen voor een waterpasserende betonstraatsteen met een open voeg. Daaronder komen dus een soort kiezels, afkomstig uit recyclage van de opgebroken verhardingen. Dezelfde soort kiezelsteen wordt dan ook gebruikt om op de betonstraatsteen uit te vegen zodat die kunnen hechten. Het gehele procédé, in Sijsele uitgevoerd door aannemer APK Group, zorgt er dus voor dat de weg zowel stevig als waterdoorlatend is. Dit is heel positief voor de omliggende bomen doordat die zowel vlot aan water als aan zuurstof geraken. Op die manier verhindert het ook uitstulpingen in het wegdek door wortels die per se naar boven willen komen. En op termijn is het zo, zeker als het ook in een stedelijke omgeving wordt toegepast, heel positief voor het klimaat.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.