Eenrichtingsverkeer in pas geasfalteerde Hongerstraat moet sluipverkeer vermijden

Het onooglijke weggetje tussen de stadsring en de Gentse Heerweg is daardoor ten prooi gevallen aan sluipverkeer.© PNW
Het onooglijke weggetje tussen de stadsring en de Gentse Heerweg is daardoor ten prooi gevallen aan sluipverkeer.© PNW
Redactie KW

Sinds enkele weken is de Hongerstraat in Waregem uitgerust met een gloednieuw wegdek. Het onooglijke weggetje tussen de stadsring en de Gentse Heerweg is daardoor ten prooi gevallen aan sluipverkeer dat de verkeerslichten even verderop wil ontwijken. “Voor de wandelaars en jonge fietsers is dit een slechte zaak”, zegt buurtbewoonster Vicky Van Den Heede. De stad overweegt om er eenrichtingsverkeer in te stellen.

Jarenlang bestond de Hongerstraat, de verbinding tussen de Oosterlaan (R35) en de Gentse Heerweg, uit een ondergrond van grind. Enkele weken geleden heeft het stadsbestuur beslist om de weg volledig te asfalteren.

“Op zich is dat heel fijn voor de vele fietsers, wandelaars en joggers die er dagelijks passeren”, vertelt Vicky Van Den Heede, die in de buurt woont en er dagelijks wandelt of loopt. “Maar we merken dat er steeds meer auto’s het weggetje ontdekt hebben. Vroeger kwam je er hooguit eens een verdwaalde wagen tegen.”

Sneller aan station

Vicky en andere buurtbewoners vrezen het sluipverkeer, omdat veel scholieren uit de achterliggende straten de Hongerstraat gebruiken om de school in het Torenhof te bereiken. Het straatje is erg smal, zonder ruimte voor fietsers, wandelaars én auto’s.

“Toch gebruiken steeds meer automobilisten de Hongerstraat om de drukke Kruishoutemseweg en de verkeerslichten te omzeilen. Je snijdt een groot stuk af en bent sneller aan het station. In de omgekeerde richting is het veel minder interessant om die sluipweg te nemen.”

Eenrichtingsverkeer

Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Philip Himpe (CD&V) is zich bewust van de nieuwe sluiproute en legde het probleem voor op de verkeerscel van de stad. “We stellen voor om eenrichtingsverkeer in te voeren.”

Uit metingen blijkt inderdaad dat het sluipverkeer vooral naar de Oosterlaan rijdt. “Daarom zou het verkeer van de Oosterlaan naar de Gentse Heerweg enkel nog toegelaten worden”, zegt hij. Fietsers en voetgangers kunnen de Hongerstraat wel in beide richtingen blijven volgen. (PNW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier