Dan toch extra maatregelen aan werken E403 na drie ongevallen: zone 70 en 90 per uur starten vroeger

Het was een dodelijke week op de West-Vlaamse wegen. © BF
Olaf Verhaeghe

Drie verkeersongevallen op minder dan een week tijd, waarvan één met dodelijke afloop. De werken aan de spoorwegbrug boven de E403 in Lichtervelde kenden een bijzonder pijnlijke start. Mobiliteitsminister Lydia Peeters laat dan ook extra veiligheidsmaatregelen nemen. Zo starten de zones 70 en 90 kilometer per uur een kilometer vroeger, komen er nog extra verkeersborden en mogen vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton niet meer op de linkerrijstrook rijden.

Sinds begin vorige week en nog zeker tot begin november wordt er gewerkt aan de spoorwegbrug boven de E403 in Lichtervelde. In de file op die drukke verkeersas tussen Kortrijk en Brugge liep het sindsdien al drie keer grondig fout. Vorige week dinsdag kwam een zestiger om het leven nadat hij met zijn bestelwagen op een vrachtwagen knalde. Donderdag eiste een kettingbotsing waarbij zes voertuigen betrokken raakten, vijf gewonden. En vrijdag kwam het in de staart van de file opnieuw tot een aanrijding: een vrachtwagenchauffeur merkte zijn voorganger te laat op en botste. Deze keer bleef de schade gelukkig beperkt tot de vrachtwagens zelf.

Toch extra borden

Het Agentschap Wegen en Verkeer, verantwoordelijk voor de werken en dus ook de signalisatie, zag niet meteen in welke maatregelen ze nog extra konden nemen. Maar daar lijkt minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) toch enigszins anders over te denken. Na een grondige evaluatie van de situatie vraagt ze Wegen en Verkeer om meer veiligheidsvoorzieningen in te bouwen.

Nochtans werden van bij de start van de werken de nodige aankondigingen met verkeersborden en tekstkarren geplaatst, staat er een mobiele trajectcontrole om mensen aan te sporen hun snelheid te verminderen en plaatsten we een snelheidscamera. Dat alles blijkt echter niet te volstaan. “De ongevallen tonen aan dat de file nog te laat wordt opgemerkt, vandaar een pakket extra maatregelen”, klinkt het.

Zo zal de zone 70 en 90 kilometer per uur 1 kilometer vroeger ingaan, komen er extra borden die het einde van het besturingssysteem cruise control aankondigen en kondigen extra verkeersborden het inhaalverbod voor vrachtwagens aan. Daarnaast plaatst AWV ook extra borden die de aandacht vestigen op de geldende snelheidsbeperking en het verbod voor verkeer zwaarder dan 3,5 ton op de linkerrijstrook.

Alert blijven als chauffeur

“Elke werf is uiteraard anders en maatwerk op vlak van beveiliging is altijd aangewezen”, aldus minister Peeters, die benadrukt dat er al heel wat inspanningen werden geleverd. “Uiteindelijk is het nog altijd de weggebruiker zelf die achter het stuur zit en de nodige alertheid voor het verkeer en de signalisatie dient te hebben. Chauffeurs moeten hun snelheid en rijstijl aanpassen aan de omstandigheden. Het is belangrijk dat weggebruikers voldoende afstand houden en dat vrachtwagenchauffeurs hun cruise control uitschakelen wanneer ze wegenwerken naderen.”

Het Agentschap Wegen en Verkeer en de federale wegpolitie zullen de situatie op en rond de E403 nauwlettend opvolgen en evalueren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier