Weduwe van verkeersslachtoffer hekelt aanslepende situatie aan Gentpoort in Brugge

Valerie Meese op de plaats van het ongeval. "Mijn dochter en ik passeren hier bijna dagelijks." © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

“Al drie jaar belooft de overheid het kruispunt aan de Gentpoort veiliger te maken. Is de dood van mijn man zinloos geweest? Deze week sloeg opnieuw een automobilist linksaf, wat verboden is, en bracht andere weggebruikers in gevaar”, zucht weduwe Valerie Meese.

Op 20 juli 2017 bezweek Tim Torrekens (41) uit Sint-Kruis na een ongeval langs de Brugse Ring ter hoogte van de Gentpoort. Een vrachtwagen sloeg linksaf naar de Generaal Lemanlaan. Een verboden rijrichting, want het verkeer dat vanop de ring naar Assebroek wil, moet honderd meter verder de Kleine Generaal Lemanlaan gebruiken.

Zwart punt

Tim Torrekens, die uit de richting van het station kwam en rechtdoor reed, botste met zijn motorfiets frontaal op de truck en overleed kort nadien aan zijn verwondingen. Hij had die ochtend net zijn dochter Ann-Sophie naar de dansles gebracht.

“Drie jaar later is dit kruispunt nog altijd even onveilig”, hekelt Tims weduwe Valerie Meese (42) uit Male. “Ondanks vele beloften heeft de overheid nog niks gedaan. De Gentpoort is nochtans één van de zwarte punten in het verkeer, waar veel ongevallen gebeuren, en dat moet aangepakt worden.”

Nagedachtenis

“Mijn dochter Ann-Sophie en ik passeren bijna dagelijks dat kruispunt, waar we een foto ter nagedachtenis van mijn man geplaatst hebben. Meerdere keren heb ik al moeten vaststellen dat automobilisten al dan niet bewust diezelfde overtreding begaan en foutief de Generaal Lemanlaan inrijden.”

“Van toeristen, die niet beter weten en het verbodsbord negeren, kan ik het nog begrijpen. Maar voor de Bruggelingen die dit doen, enkel omdat ze geen honderd meter willen omrijden en het tweede rode licht willen vermijden, heb ik veel minder begrip. Hoe moet ik aan mijn 15-jarige dochter uitleggen dat ze de verkeersregels stipt moet naleven, terwijl haar vader op die plaats verongelukt is en zij met haar eigen ogen ziet dat andere chauffeurs zich schuldig maken aan dezelfde verkeersinbreuk?”

Middelvinger

“De voorbije week was het weer prijs, toen we aan het kruispunt van de Generaal Lemanlaan met de Gentpoort voor het rode licht stonden. Ik heb luid getrompt naar de automobilist die foutief afsloeg. Die keek mij dan zo dwaas aan, met een aangezicht dat zei ‘wat is jouw probleem?’. Dat was voor mij de spreekwoordelijke druppel. Is de dood van zo’n brave man als Tim, die de goedheid zelve was, dan zinloos geweest?”

“Telkens als ik tromp, wat ik altijd doe als ik op die plek met overtreders geconfronteerd word, krijg ik een middelvinger van die wegpiraten.”

“Zelfs toen vrienden indertijd als steunbetuiging een foto van mijn man en bloemen neerlegden bij het hokje aan de Gentpoort, raasde er een chauffeur de foute rijrichting in. Moeten er nog doden vallen?”

Levenslang

“Ik begrijp echt niet waarom de overheid draalt met maatregelen. Ons gezin is van het ene moment op het andere uit elkaar gerukt. De aanrijder kwam ervan af met drie maanden cel en acht maanden rijverbod, maar ons gezin is levenslang gestraft! Aan de Gentpoort is mijn echtgenoot, een fantastische man, zijn leven afgenomen, maar er kunnen wel blokken geplaatst worden in de Sparrenstraat in Assebroek voor de rust van de bewoners.”

“Ik overweeg om een firma in te huren en zelf blokken te plaatsen aan de Gentpoort. Maar het probleem is dat auto’s vanuit het stadscentrum wel rechtdoor de Generaal Lemanlaan mogen inrijden”, aldus Valerie Meese.

Ingrepen volgen weldra

De Brugse burgemeester Dirk De fauw heeft begrip voor de gevoelige situatie en kondigt ook goed nieuws aan: “Het kruispunt van de Gentpoort is het eerste zwarte punt dat het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer zal aanpakken. Het plan om de verkeersafwikkeling op die plek volledig te veranderen, is klaar. Er zal geen autoverkeer de Generaal Lemanlaan mogen inrijden, ook de auto’s die vanuit ‘t stad komen, zullen via de Kleine Generaal Lemanlaan naar Assebroek moeten.”

“Die ingreep vergt ook een heraanleg van het kruispunt met de Nijverheidsstraat en de Daverlostraat. Zo wordt de omgeving van de Gentpoort niet alleen veiliger, maar het is ook een oplossing voor de files in de General Lemanlaan. Want de auto’s zullen daar over twee rijstroken gespreid worden om links, richting station, af te slaan.”

“Uiteraard zal de nieuwe weginfrastructuur de automobilisten visueel veel sterker en duidelijker aantonen dat ze vanop de Ring de Generaal Lemanlaan niet meer in zullen mogen. De werkzaamheden zullen ofwel nog eind dit jaar ofwel volgend jaar starten”, besluit Dirk De fauw.

Liefst 18 zwarte punten in Brugge


Op de gewestwegen in Brugge zijn er maar liefst 18 zwarte punten. De lijst wordt aangevoerd door het gevaarlijke kruispunt aan de Katelijnepoort, gevolgd door de Bloedput en de Gentpoort/Generaal Lemanlaan in Assebroek. Meerdere kruispunten langs de Gistelse Steenweg en de Dampoort worden omwille van de vele ongevallen als gevaarlijk aanzien.

Andere zwarte punten zijn de stationsomgeving, Fort Lapin en Sint-Pieterskaai, net als de overgang van de Torhoutse Steenweg ter hoogte van de Sint-Baafsstraat in Sint-Andries. Ook de situaties ter hoogte van de Scheepsdalebrug, de Kruispoort en het kruispunt van de Maalse Steenweg met de Vossensteert in Sint-Kruis worden door Vlaanderen erkend als zwarte punten.

Al in 2002 werd het project ‘wegwerken van gevaarlijke punten in Vlaanderen’ opgestart en werd een lijst met 809 zwarte punten opgesteld. “Die worden stap voor stap aangepakt”, stelt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). Momenteel zijn er hiervan 13 projecten in de ontwerpfase, 12 projecten aanbesteed en 7 projecten in uitvoering. In onze provincie gaat het om 41 zwarte kruispunten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier