"In functie van de veiligheid van het spoorverkeer, gaat de slagboom automatisch dicht nog voor de treinen uit Lichtervelde het station van Roeselare zijn binnengereden", licht schepen Griet Coppé (CD&V) toe.
...

"In functie van de veiligheid van het spoorverkeer, gaat de slagboom automatisch dicht nog voor de treinen uit Lichtervelde het station van Roeselare zijn binnengereden", licht schepen Griet Coppé (CD&V) toe."Wanneer de trein gestopt is aan het perron, de reizigers zijn uit- en ingestapt en de trein weer uit het station vertrokken is, zijn gemiddeld al 8 minuten verstreken voor de trein effectief aan de overweg Herderstraat is. Vroeger was er een seingever in het station van Roeselare die dit manueel regelde, maar tegenwoordig is alleen nog een seingever aanwezig in de stations van Brugge en Kortrijk. De automatische aansturing van de slagbomen zou in principe kunnen omzeild worden, maar dat zou een vertraging van 3 minuten betekenen voor de trein. Om die redenen zal Infrabel de regeling van de slagbomen niet aanpassen. Als stadsbestuur zullen we aan de overweg wel signalisatie aanbrengen zodat de chauffeurs en fietsers weten dat de wachttijd lang is en dat ze eventueel een omweg via de Veldstraat kunnen nemen", besluit schepen Coppé.(VV)