De camera's meten hoelang een vrachtwagen in de zone blijft. Sluipverkeer dat enkel doorrijdt (met andere woorden, dat op een te korte tijd twee camera's passeert om in die tijdspanne geladen of gelost te kunnen hebben) wordt beboet. Vrachtwagens die komen laden en lossen krijgen geen boete.

"De maatregel komt er omdat er op dit moment te veel zwaar verkeer het centrum van Gullegem passeert", laat Lobke Maes weten. "Dat mag nochtans niet: er is een tonnagebeperking van 7,5 ton voor doorgaand verkeer. De bedoeling is dat vrachtwagenchauffeurs die naar de industriezone Gullegem-Moorsele moeten, de afrit nemen op de A19, en zo via de N343 (de weg van het containerpark), naar hun eindbestemming rijden. In de praktijk merken we echter dat veel vrachtwagenchauffeurs onder meer via de Oude Ieperstraat en de Hugo Verriestlaan, of de Fabiolastraat in het centrum van Gullegem belanden."

"Op 25 juni 2018 tekende de gemeente Wevelgem het SAVE-charter goed", vervolgt Maes. "Dit charter wil de wegen veiliger maken voor de zwakkere weggebruiker. Een cruciaal element hierin is het weren van zwaar vrachtverkeer uit onze gemeentelijke centra. "Het gaat om een proefproject van twee maanden, waarmee we het effect van een dergelijke maatregel willen meten, om in de toekomst een definitieve oplossing uit te werken. Het gemeentebestuur investeert 30.000 euro", aldus nog Lobke Maes.