Vrachtwagensluis houdt zwaar verkeer uit centrum, schepen wil gevoel van overlast toetsen

Een van de vier camera's komt aan de Oude Ieperstraat, ook daar komt heel wat zwaar vrachtvervoer voorbij. © SLW
Stefaan Lernout

De zware vrachtwagens die hun weg zoeken door het centrum van Gullegem zijn al langer een pijnpunt voor vele inwoners. Het bestuur onderzoekt twee maanden hoe erg het probleem is. Op de invalshoeken naar het centrum komen camera’s die registeren welke vrachtwagens er niet thuis horen.

Op de invalswegen naar Gullegem centrum staat klaar en duidelijk te lezen dat zwaar vrachtverkeer niet toegelaten is. Wagens met een vracht van meer dan 7,5 ton dienen een andere weg te kiezen. Tenzij ze hun lading plaatselijk moeten laden of lossen. Toch zijn vele inwoners ervan overtuigd dat de tientonners de kortste weg kiezen door het centrum.

“Dat willen we al een tijdje onderzoeken”, legt schepen van Mobiliteit Lobke Maes uit. “Is het een subjectief gevoel of is er echt iets van aan? Daarom installeren we een vrachtwagensluis, een cameraschild eigenlijk. Vier camera’s houden twee maanden lang verschillende invalswegen in de gaten: de Oude Ieperstraat, de Koningin Fabiolastraat, de Driemasten en de Hondschotestraat.”

Die camera’s meten hoelang een vrachtwagen in de zone blijft. Sluipverkeer dat enkel doorrijdt, dat met andere woorden op een te korte tijd twee camera’s passeert om in die tijdspanne geladen of gelost te kunnen hebben, wordt beboet. Vrachtwagens die komen laden en lossen krijgen geen boete.

De gps-test

De bedoeling is dat vrachtwagenchauffeurs die naar de industriezone Gullegem-Moorsele moeten, de afrit nemen op de A19, en zo via de N343 – de weg van het containerpark – naar hun eindbestemming rijden.

Dat ze toch door het centrum passeren kan te maken hebben met de gps die hen foutief begeleidt. Dat hoor je wel vaker. Ik doe de test: vanuit Heule centrum programmeer ik mijn navigatiesysteem richting een bedrijf in de kern van de industriezone. Mijn wagen neemt perfect de Kortrijkse ring, de A19 en de N343. Mijn navigatiesysteem is echter niet feilloos, dat mocht ik tot mijn wanhoop al ondervinden in de Ardennen. Dus herneem ik dezelfde test met de smartphone-app Waze. Opnieuw hetzelfde resultaat. Aan sluwe navigatiesystemen kan het dus niet liggen.

Proefproject

Even later sta ik in de Oude Ieperstraat, ter hoogte van het Guldensporencollege – het vroegere VTI. Daar zie ik vrijwel onmiddellijk een zware vrachtwagen het centrum binnenrijden. Het verkeersbord ‘tonnagebeperking van 7,5 ton’ maakt geen enkele indruk. Misschien terecht, en is zijn bestemming het centrum van Gullegem. Maar toch, langer dan een minuut hoefde ik niet te wachten. En dat om 11 uur ‘s morgens wanneer het helemaal niet druk is. “Ook dat willen we onderzoeken”, bevestigt Lobke Maes. “Is de overlast groter in de spits? Willen de truckers op die momenten een snelle doorsteek maken?”

Het proefproject duurt twee maanden. Het zal het bestuur niet alleen toelaten om het effect van de maatregelen te onderzoeken. Hebben de boetes effect? Het laat hen ook toe om het verkeer in kaart te brengen. Wat zijn de momenten waarop de meeste vrachtwagens het centrum binnenrijden?

De camera’s worden eerstdaags geïnstalleerd“, meldt schepen Maes. “Het kan de aanzet zijn om in de toekomst een definitieve oplossing uit te werken.” De huur van de vier mobiele camera’s betekent een investering van 30.000 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier