“Vooral blij dat het aanbod niet vermindert”

Steven Bogaert bij het station van Lichtervelde. "sfsfsfs". (Foto Kurt) © Foto Kurt
Tim Vansteelandt
Tim Vansteelandt Adjunct-hoofdredacteur

Het nieuwe vervoersplan van de NMBS heeft ook implicaties op de dienstverlening in het station van Lichtervelde, een belangrijk knooppunt in onze regio. Toch is mobiliteitsschepen Steven Bogaert niet geheel ontevreden. “We krijgen er een rechtstreekse lijn naar Antwerpen én een studententrein op zondagavond bij”, klinkt het.

Dit artikel maakt deel uit van ons ‘Dossier Vervoersplan NMBS’.

Zoals u in het dossier op de vorige twee pagina’s kunt lezen, verandert er vanaf zondag het één en ander wat de dienstverlening van de NMBS in het station van Lichtervelde betreft. Zo zullen bepaalde treinreizigers nu langer op hun aansluiting moeten wachten. Wel positief is de komst van een studententrein op zondag.

Studententrein

“Er zijn twee belangrijke aspecten aan dat nieuwe vervoersplan: het aanbod en de tijdstippen”, vertelt Lichtervelds schepen van mobiliteit Steven Bogaert (CD&V). “Wat het aanbod betreft kunnen we als gemeentebestuur niet klagen. Tijdens de piekuren en in het weekend blijft de dienstverlening wat betreft de lijn De Panne Brussel immers hetzelfde. Bovendien komt daar tijdens de daluren een rechtstreekse lijn naar Gent en Antwerpen bij, dat is mooi meegenomen. Wat de lijn Oostende Kortrijk betreft, blijft het aanbod op de piekmomenten en in het weekend ook hetzelfde. Op zondagavond komt er, om 19.55 uur, bovendien een studententrein bij op de verbinding De Panne Brussel Leuven. Dat is positief. We zijn dus blij dat het aanbod voor onze reizigers niet vermindert.”

“De dienstverlening blijft hetzelfde in het weekend en tijdens de piekuren”

“Het tweede aspect zijn de tijdstippen, waar wel het een en ander verandert”, klinkt het voorts bij de schepen. “Dat zal van bepaalde reizigers wel een aanpassing vergen. De toekomst zal moeten uitwijzen of die aanpassing positief of negatief zal uitdraaien. Voor bepaalde mensen is het wel heel vervelend. Zo vernam ik dat een aantal arbeiders van Sapa, wanneer ze in de vroege ploeg werken, 18 minuten later dan vandaag zullen arriveren in Lichtervelde. Daardoor zouden ze in de toekomst dus een trein vroeger moeten nemen, of met de auto naar het werk moeten komen. Leuk is dat uiteraard niet.”

Grote troef

De schepen erkent dat het treinstation erg belangrijk is voor de gemeente. “Wanneer we nieuwe inwoners polsen naar hun redenen om naar Lichtervelde te verhuizen, komt de bereikbaarheid met het treinstation en de E403 toch vaak naar voor”, zegt Steven Bogaert. “Het station blijft dus een grote troef voor onze gemeente. Dat zien we ook aan het aantal gebruikers. Volgens vrij recente cijfers gebruikt 79 procent van de Lichterveldse schoolgaande jeugd het openbaar vervoer om naar school te gaan. We stellen bovendien vast dat heel wat mensen uit omliggende gemeenten, zelfs uit de rand van Roeselare, ons weten te vinden. Dat leidt dan weer tot een parkeerprobleem in onze stationsomgeving, maar daarvoor zijn we in overleg met de NMBS. Hopelijk dient zich daar snel een oplossing aan.”