Voor iedere Kortrijkse fietser een ander kleurtje

Gele fietsen, blauwe fietsen, groene fietsen, elektrische fietstaxi’s… Het kan niet op in Kortrijk. Maar zien de Kortrijkzanen of passanten door de bomen het bos nog wel? En rijd je met zoveel initiatieven niet tegen de kar van fietshandelaars? “Ik heb er een dubbel gevoel bij”, stelt fietsenmaker Marniek Kint. “Elke soort fiets heeft een ander doelpubliek”, stelt Axel Weydts, die een tevreden schepen is. Ook de Fietsersbond is blij met de diverse initiatieven.

Wat de vzw Mobiel betreft, is de gele studentenfiets hét uithangbord. “In 2016 huurden 800 studenten bij ons een fiets”, zegt Gunther De Baerdemaeker. © JVGK

Dat de Kortrijkzaan de laatste jaren de fiets in zijn armen heeft gesloten, is zeker: er wordt almaar meer gefietst in de stad. Het stadsbestuur zelf geeft daarin het goede voorbeeld door zich veelal met de tweewieler in de binnenstad te verplaatsen. Recente cijfers over het fietsgebruik zijn er in Kortrijk echter niet. Daarom heeft de stad een fietstelpaal en een mobiele fietsteller in gebruik genomen.

Daarnaast zijn er in Kortrijk verschillende manieren om een fiets te huren. Iedereen kent intussen de gele fietsen van Mobiel, bestemd voor de almaar groeiende studentenpopulatie in de stad. Of de blauwe fietsen van Blue-Bike. Sinds deze maand zijn daar de groene (deel)fietsen van Mobit en sinds deze week de elektrische fietstaxi’s van OCMW Kortrijk bijgekomen, al draaien die riksja’s proef. “Zo lang het weer het toelaat zullen twee riksja’s tijdens de maandagmarkt tussen het station en de Grote Markt rijden”, stelt OCMW-voorzitter Philippe De Coene. “Volgend voorjaar willen we dan deze fietstaxi’s vaker inzetten.”

Betalen per uur

De groene fietsen zijn op 1 september in het Kortrijkse straatbeeld opgedoken. Het Gentse bedrijf Mobit heeft er 200 uitgezet. “Het is heel eenvoudig om de fiets te gebruiken”, stelt Bernard De Groote van Mobit. “Je registreert je op onze website en je downloadt de app op je smartphone. Het volstaat om de app te openen en de QR-code op het slot te scannen om dat slot te openen. Op het einde van de rit moet men het slot manueel sluiten.”

Voor iedere Kortrijkse fietser een ander kleurtje
© JVGK

Wie van de groene fietsen gebruik wil maken, moet bij registratie wel een waarborg van 49 euro betalen en geld op je eigen rekening bij Mobit opladen. Je betaalt per uur en het bedrag per uur wordt groter naarmate je langer van de fiets gebruik maakt. Schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A): “De groene fietsen zijn dan ook bedoeld om korte verplaatsingen mee te maken. Je kan ze ook overal achterlaten, maar ook terugvinden.” Dat komt omdat elke fiets een gps-tracker heeft, waardoor elke fiets traceerbaar is.

Abonnement

De blauwe fietsen van Blue-Bike zijn een ander verhaal: je betaalt jaarlijks 12 euro abonnementsgeld en je betaalt per 24 uur een klein bedrag. Het is een formule die aanslaat in Kortrijk, stelt Frederik Vermeulen van Blue-Bike: “Dit jaar registeren we in Kortrijk maandelijks zo’n 600 ritten, een mooi aantal. Vorig jaar waren dat er 250 per maand. Kortrijk staat sowieso in de top tien van de meest gebruikte Blue-Bikestations in België. We hebben een aantal vaste gebruikers, maar ook personen die op dagtrip zijn of een eenmalige opleiding in Kortrijk volgen, maken gebruik van onze fietsen.”

“Jammer dat fietsers hier slechte lucht inademen door vele werken en files” – Gunther De Baerdemaeker, vzw Mobiel

Voor iedere Kortrijkse fietser een ander kleurtje
© JVGK

Wat de vzw Mobiel betreft, is de gele studentenfiets hét uithangbord. “In 2016 huurden 800 studenten bij ons een fiets”, zegt Gunther De Baerdemaeker. “Voor dit jaar kunnen we nog geen cijfers geven omdat er dagelijks nog een pak studenten langskomt. In totaal heeft Mobiel 1.400 fietsen in stock. Naast studentenfietsen zijn dat gewone fietsen, tandems, kinderfietsen, bakfietsen… Verder leasen we ook fietsen voor bedrijven. De fietsleasing boomt echt, dit jaar verhuren we 150 elektrische fietsen volgens deze formule.”

Slechte luchtkwaliteit

“Dat de fiets populair is in Kortrijk, is een goede zaak. De promotie van de fiets door het beleid helpt daarbij, net als de infrastructuur: de wegen liggen er hier in vergelijking met andere gemeenten relatief goed bij. Wel is het jammer dat de fietser in Kortrijk lucht van niet zo’n goede kwaliteit inademt door de vele werken en de onvermijdelijke files”, vertelt Gunther De Baerdemaeker.

De groene en blauwe fietsen vindt de directeur van Mobiel een goede zaak, al heeft hij wel enkele bedenkingen. “Blue-Bike is een goed systeem, al is het misschien niet zo rendabel om iemand een fiets voor 24 uur mee te geven aan een heel lage prijs. Als het over Mobit gaat: je kan een fiets gelijk waar achterlaten. Maar stel dat je een fiets stalt op een plaats waar bijna niemand komt, dan staat die fiets daar en zal iemand die na verloop van tijd toch moeten ophalen. Daarom denk ik dat Mobit uiteindelijk met vaste standplaatsen zal werken.”

Bedenkingen

Dries Gellynck van Fietsersbond Kortrijk sluit zich aan bij de bedenkingen van de Mobiel-directeur. “Je kan de fiets van Mobit overal achterlaten. Dat kan voor problemen zorgen. Een voordeel is wel dat je via de app kan zien waar er fietsen beschikbaar zijn. Ik ben alvast nieuwsgierig naar de eerste evaluatie van de groene deelfiets in Kortrijk.”

“Wie zijn fiets gestolen ziet, krijgt een cheque om er tijdelijk een te lenen” – Dries Gellynck, Fietsersbond Kortrijk

“Wat fietsen in Kortrijk zelf betreft, zijn we als Fietsersbond tevreden: de fiets gaat erop vooruit in deze stad. Kortrijk is zelfs een trekker op dat vlak en daarover kunnen we niet anders dan tevreden zijn. Ook initiatieven zoals het tijdelijk ter beschikking stellen van een fiets aan iemand wiens fiets gestolen is (wie met een PV van de aangifte naar Parko gaat, krijgt een fietsleencheque, red.), juichen wij toe. Het is een stimulans om te blijven fietsen.”

De vraag is ook wat de fietshandelaars van al die initiatieven denken. “Het is goed dat de fiets in de schijnwerpers wordt geplaatst”, stelt fietsenmaker Marniek Kint. “Al heb ik daar wel een dubbel gevoel bij. Enerzijds moeten de bedrijven achter deze systemen fietsen kopen, anderzijds zal de handelaar minder fietsen verkopen aan de gewone man of vrouw. Bovendien komen al die kleurtjes toch wel wat verwarrend over. En dan is er nog de kostprijs: sommigen zullen jaarlijks een mooi bedrag uitgeven terwijl ze gebruik maken van dit soort fietsen. Dan is het misschien toch beter dat ze investeren in een eigen fiets.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.