Verkeerssluis – met laserstraal – voor vrachtwagens in Ruddervoorde

Redactie KW

Het zwaar verkeer blijft een moeilijke oefening in de dorpskern van Ruddervoorde. Het gemeentebestuur heeft het nu het licht op groen gezet voor een digitale sluis voor vrachtwagens.

Er geldt al een lengteverbod van 12 meter en een tonnagebeperking van 7,5 ton in de dorpskern. Daar komt nu nog een maatregel bij. “Het was zeker geen gemakkelijke oefening en een sluitend systeem vinden was onmogelijk”, zegt burgemeester Luc Vanparys. “We zijn een gelijkaardig project in het Oost-Vlaamse Rieme gaan bekijken en hun ervaring was voor ons doorslaggevend om ook voor deze oplossing te kiezen.”

Met lasers

Er komt een elektronische vrachtwagensluis tussen de Sint-Elooistraat net voorbij de Zandstraat richting dorpskern en de Sijslostraat net voor de Kanunnik Andriesstraat. De sluis bestaat uit lasers die de hoogte van een voertuig detecteren en een onbemande digitale camera voor het registreren van het kenteken van het voertuig. De laserstraal hangt op drie meter hoogte. Gewone personenwagens zullen de laserstraal niet doorbreken omdat ze te laag zijn. Het onderscheid tussen een personenwagen en een vrachtwagen wordt dus gemaakt op basis van de hoogte en niet op basis van de massa van het voertuig. Momenteel is er geen wettelijke basis die toelaat dat met een onbemand systeem voor de bepaling van massa (zoals gewichtssensoren in het wegdek) geverbaliseerd wordt. Bij een hoog voertuig neemt de camera een foto van het kenteken van het voertuig. Dat gebeurt zowel bij het binnen als buiten rijden van het dorp. Zo kunnen de camera’s nagaan welke tijd is verstreken tussen de detectie door de eerste en de tweede camera. Op deze manier kan doorgaand verkeer, met een korte tijd, van plaatselijk verkeer worden onderscheiden. Schepen van Mobiliteit Els Roelof: “We kunnen relatief snel starten met de uitvoering van deze werken, Proxmus is al aanwezig geweest. De werkelijke kostprijs bedraagt 67.176,17 euro excl BTW in plaats van de voorziene 120.000 euro.”

(GS – foto GS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier