Bij een bijzonder tragisch ongeval is vrijdagochtend een meisje van 12 jaar uit Zwevegem om het leven gekomen. Bij een inhaalmanoeuvre van een vrachtwagen kwam het meisje ten val en met haar fiets onder de vrachtwagen terecht. Het ongeval gebeurde op enkele tientallen meters van de parking van het Rhizo College, de school van het meisje.
...

Bij een bijzonder tragisch ongeval is vrijdagochtend een meisje van 12 jaar uit Zwevegem om het leven gekomen. Bij een inhaalmanoeuvre van een vrachtwagen kwam het meisje ten val en met haar fiets onder de vrachtwagen terecht. Het ongeval gebeurde op enkele tientallen meters van de parking van het Rhizo College, de school van het meisje.Mobiliteitsexpert Kris Peeters betreurt naar eigen zeggen dat hij opnieuw dezelfde opmerkingen moeten maken. "Opnieuw wordt een gelukkig kind noodlottig uit het leven gerukt. En helaas moet ik opnieuw herhalen wat ik de voorbije jaren al zo vaak zei", zegt hij. "Ons verkeer is er onvoldoende op gericht om onze kinderen te beschermen. Als maatschappij moeten we net de keuze maken voor de veiligheid van het kind."Kris Peeters stelt dat de combinatie van jonge kinderen op de fiets met vrachtwagens in een omgeving die daar niet is aan aangepast, de gevaarlijkste is die er kan zijn. "Eigenlijk zet je dat wat het meest kwetsbaar is tegenover het krachtigste", aldus de mobiliteitsexpert. "Je moet dat uit elkaar kunnen trekken. Hetzij in ruimte, hetzij in tijd. Aangepaste fietspaden, beveiligde oversteken en conflictvrije verkeerslichten zijn een deel van de oplossing. Heb je daar de ruimte niet voor, dan moet je ervoor zorgen dat in die korte periodes voor en na schooltijd geen zwaar verkeer in de buurt mag zijn. Het gaat ook verder dan de dichte schoolomgeving. Dat is een fundamentele keuze.""Wij vertrekken vandaag niet vanuit de belangen van het kind, vanuit de kwetsbare kinderen van wie we zo graag hebben dat ze op een zelfstandige, milieuvriendelijke en sociale manier naar school kunnen", stelt Kris Peeters verder. "De economische belangen overheersen. Ik vind dat we als samenleving, als geheel niet alles doen wat we kunnen. Het blind volgen van een gps of routeplanners zoals Waze bijvoorbeeld, zonder rekening te houden met de vraag of die route eigenlijk wel geschikt is: dat zit fout. We kiezen de kortste of de snelste route, terwijl we voor de veiligste of meest verantwoorde zouden moeten gaan. " De expert verwijst naar het Werfcharter dat in Kortrijk al even van kracht is. Dat is een afspraak tussen de stad en de bouwsector dat er in de spits voor en na school geen werfverkeer in de buurt van de scholen passeert. "Ik vind het Werfcharter een van de beste initiatieven op dit vlak. Op die manier haal je tot 80 procent van de vrachtwagens uit het verkeer", benadrukt hij. "Er zijn gemeenten in Vlaanderen die Kortrijk daarin zijn gevolgd, maar er moet ook effectief handhaving aan het reglement worden gekoppeld. Anders heeft eender welk charter weinig zin.""Op zoek gaan naar schuldigen heeft in dit verhaal geen zin. Hier zijn enkel slachtoffers. Niet alleen het meisje, haar gezin en haar directe omgeving, ook de school, kinderen die het zagen gebeuren en ook de bestuurder van de vrachtwagen. Niemand heeft dit gewild. Maar dat betekent niet dat dit bijzonder jammerlijk overlijden niet te vermijden viel", besluit Kris Peeters.