Verkeersellende in en rond de Brugse binnenstad dreigt opnieuw groot te worden

Bij het neerhalen van de Kruispoortbrug scheurde donderdagavond één van de hoofdliggers door. (Foto MM)
Redactie KW

Naast de geplande werken aan ‘t Zand en de Bevrijdingslaan blijft ook de Kruispoortbrug de komende maanden, tot mogelijk een jaar, gesloten door een defect. Eerder deze week kwam er al protest tegen de extra busbanen langs de ring die voor extra files zouden zorgen. “De busbanen kwamen er op voorspraak van De Lijn. We zullen die nog grondig evalueren”, sust burgemeester Renaat Landuyt.

De Brugse automobilisten zijn nog maar net verlost van de ellenlange files door de werken aan de Boeveriepoort of er dreigt al opnieuw grote verkeerschaos. Bij het neerhalen van de Kruispoortbrug, waarover het verkeer normaal de binnenstad buiten rijdt, scheurde donderdagavond één van de hoofdliggers door. De schade is groot, maar gelukkig raakte niemand gewond.

De defecte Kruispoortbrug heeft niet alleen voor het autoverkeer verregaande gevolgen. Ook het scheepvaartverkeer liep volledig in het honderd. Boten die kwamen aangevaren konden niet door. De komende dagen wordt gezocht naar een oplossing om het scheepvaartverkeer terug normaal te doen verlopen. Aanvankelijk ging men proberen de brug met een kraan open te zetten, maar uit veiligheidsoverwegingen bleek dat niet mogelijk. De Kruispoortbrug zal dit weekend volledig weggenomen worden. Als ze hersteld kan worden, duurt de hinder enkele maanden. Moet er een nieuwe brug komen, kan de wachttijd oplopen tot een jaar. Het autoverkeer rijdt de komende tijd best om via de Dam- of Gentpoort. Voor het verkeer in en rond de Brugse binnenstad is de defecte Kruispoortbrug een fikse tegenslag. Door de geplande werken aan de Bevrijdingslaan en ‘t Zand vrezen automobilisten overal in een ellendig lange file terecht te komen. “Nochtans is er aan de werken van ‘t Zand geen verkeershinder. In de toekomst zal dat normaal gezien zo blijven”, zegt burgemeester Renaat Landuyt. “Ook de werken aan de Bevrijdingslaan leidden voorlopig niet tot extra files of extreme hinder.”

Busbanen

Naast de (geplande) werkzaamheden en de daarbij gepaarde hinder werden begin deze week enkele nieuwe busbanen in gebruik genomen. Sinds enkele dagen moet het autoverkeer tussen de Vlamingdam en Bloedput richting het station grotendeels over één rijstrook. Open VLD-gemeenteraadslid Mercedes Van Volcem is niet te spreken over de maatregel. “Een busstrook op de Brugse ring? Waanzin”, haalt Van Volcem uit. “Er komt al jaren kritiek op de strook langs de Baron Ruzettelaan. Het is absurd om nu een gelijkaardige strook op die plaats in te voeren.”

Bij vervoersmaatschappij De Lijn counteren ze de kritiek. “De stroken dienen om de doorstroming van de stads- en streeklijnen te verbeteren. Het autoverkeer mag er, zoals de wegcode het voorschrijft, gebruik van maken om rechtsaf te slaan. Ze zullen ook mee profiteren van de bussen die sneller de inmeldlus bereiken”, zegt woordvoerster Inge Debruyne. Simpel gezegd komt het erop neer dat de verkeerslichten sneller op groen springen als er een bus komt aangereden. Over eventuele fileproblemen doet de vervoersmaatschappij geen uitspraak. Burgemeester Renaat Landuyt wacht de evaluatie af voor hij oordeelt over het nut van de ingevoerde busstroken. “Die zijn er gekomen op voorspraak van De Lijn. Wij zijn akkoord gegaan op voorwaarde dat er een grondige evaluatie komt. Er zal dan ook nauwgezet bekeken worden of er sprake is van een verbetering of niet. Het is zeker nog geen definitieve wijziging”, sust burgemeester Renaat Landuyt. (MM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier