"We kwamen vorige week thuis van ons werk en daar stonden vijf van die plastic bakens, een verkeersbord en een knipperlicht op nog geen twee meter van onze gevel", vertellen Jonathan Vanhooren en Delphine Focquaert, die in de Koutermolenstraat 31 wonen. "Er gebeurde in het verleden inderdaad een dodelijk ongeval op het kruispunt met de Ichtegemstraat, maar we snappen niet hoe dit hiermee in de toekomst vermeden kan worden. Je moet hier eens een paar minuten staan kijken als het druk is. Geen enkele auto weet wie voorrang heeft. Nadat ze de hindernis gepasseerd zijn, trekken ze weer op en is het weer volle snelheid, zelfs in het korte stuk tussen ons huis en het kruispunt. Denkt men hiermee de sne...

"We kwamen vorige week thuis van ons werk en daar stonden vijf van die plastic bakens, een verkeersbord en een knipperlicht op nog geen twee meter van onze gevel", vertellen Jonathan Vanhooren en Delphine Focquaert, die in de Koutermolenstraat 31 wonen. "Er gebeurde in het verleden inderdaad een dodelijk ongeval op het kruispunt met de Ichtegemstraat, maar we snappen niet hoe dit hiermee in de toekomst vermeden kan worden. Je moet hier eens een paar minuten staan kijken als het druk is. Geen enkele auto weet wie voorrang heeft. Nadat ze de hindernis gepasseerd zijn, trekken ze weer op en is het weer volle snelheid, zelfs in het korte stuk tussen ons huis en het kruispunt. Denkt men hiermee de snelheid te minderen? Vergeet het maar.""De fietsers moeten uitwijken in het midden van de weg, wat compleet onveilig is als er plots een tegenligger afkomt die weinig tijd heeft. Daarnaast hebben we het bijkomende probleem dat we moeilijk van onze oprit geraken als mensen zich aan de andere kant van de weg parkeren. Als mensen bij mij op bezoek komen, moeten ze ook ergens anders parkeren. De buren kunnen dan ontevreden zijn als we de auto's voor hun deur parkeren... Als laatste is het ook nog eens lelijk. Als het donker is, staat op de koop toe nog zo'n oranje zwaailicht te knipperen op twee meter van je voorruit, triestig. Het probleem is de snelheid in de Ichtegemstraat. Dat moeten ze aanpakken. Waarom plaatsen ze niet meer van die vluchtheuvels, die als het nodig is, bijvoorbeeld bij een wielerwedstrijd, kunnen weggehaald worden? Hier in onze straat mogen er ook komen, want de Koutermolenstraat is eigenlijk niet meer dan een sluipweg, waar er met de snelheidsbeperkingen geen rekening wordt gehouden.""Het stoort me geweldig dat men ons niet verwittigde en dat zomaar neerzet pal voor de woning. Ik ken niemand van de Kortemarkse politici persoonlijk, dus ik heb maar gemaild naar de gemeente. Dan krijg ik een vriendelijke mail terug dat dit zo beslist werd en dat die blokken hier zes maanden blijven. Daarna zal men alles evalueren en indien de blokken hun nut bewijzen, zouden er vaste bakens geplaatst worden. Toen ik dat las, kon ik er al helemaal niet meer mee lachen. We zouden graag verbouwen en onze garage plannen waar onze woonkamer nu is. Dat zal helemaal niet meer mogelijk zijn als daar een vaste installatie komt, want dan kan ik mijn garage niet uit. Ik ben twee jaar geleden naar Kortemark gekomen om wat dichter bij mijn werk te wonen. Had ik dat geweten, ik was hier nooit komen wonen. Met de verkiezingen voor de deur mogen de Kortemarkse politici zeker eens allemaal langskomen. Dan zullen ze meteen zien dat deze constructie voor de deur allesbehalve positief is. Ik zal blij zijn dat ik toch ook met iemand kan praten in plaats van alles zomaar te moeten ondergaan zonder verwittiging", aldus Jonathan. Schepen van mobiliteit Ronny Vierstraete: "Er zijn heel wat klachten rond overdreven snelheid in de omgeving van dit kruispunt. We hebben in samenspraak met de verantwoordelijke ambtenaar voor mobiliteit doelbewust gekozen om geen enkele richting voorrang te verlenen. Mijns inziens zijn de chauffeurs bij twijfel veel vriendelijker en verlenen ze elkaar voorrang. Ik begrijp dat dit allesbehalve leuk is als dit voor je deur komt, maar het gaat over een proefperiode. Ik zit zeker nog samen met de bewoners, want ik vind het spijtig dat ze niet gecontacteerd werden. Als ik hoor dat er eventuele verbouwingen zouden plaatsvinden, dan kan dat zeker bekeken worden." (Jeffrey Dael)