Verhuist Kuurnse jachthaven naar Harelbeke?

De beweegbare voetgangers- en fietsbrug verbindt het Moleneiland met de Twee-Bruggenstraat. © GF
Axel Vandenheede

De Leiewerken in Harelbeke schieten goed op en tegen eind dit jaar moet de nieuwe sluis in gebruik zijn. Wat de invulling van het Moleneiland betreft, is nog niets beslist. “Enkele ontwikkelaars zijn geïnteresseerd en nu wordt onderzocht wat mogelijk is”, stelt Claudia Van Vooren.

Al tweeënhalf jaar vinden er werken plaats op en langs de Leie in Harelbeke. Die gebeuren in het kader van het Seine-Scheldeproject, dat ervoor moet zorgen dat schepen tot 185 meter lang en 4.500 ton zwaar vanuit het Seinebekken tot in Gent en verder kunnen varen.

Het zwaartepunt van de werkzaamheden is de bouw van een nieuwe stuw en sluis, die goed opschiet. Eens die werken af zijn, kan de Kuurnebrug worden aangepakt. “De brug wordt 50 centimeter verhoogd“, stelt Vlaams Parlementslid Bert Maertens (N-VA) die over deze brug een vraag stelde aan minister van Openbare Werken Ben Weyts (N-VA). “Momenteel is er namelijk geen vrije hoogte van 7 meter onder die brug, iets wat wel noodzakelijk is om schepen tot 4.500 ton te kunnen laten passeren.”

Plaats beperkt

“De brug dateert van 1980 en verkeert nog in goede staat”, pikt Claudia Van Vooren, communicatieverantwoordelijke bij Waterwegen en Zeekanaal, in. “Omdat de brug verhoogd wordt, zullen ook de wegen naar de brug toe aangepast worden. De hellingsgraad zal gemiddeld 4,5 procent bedragen. Behoorlijk lastig, maar dat komt omdat we niet veel plaats hebben in de buurt van de brug om een langere aanloop te nemen.”

Vreemd is wel dat fietsers gebruik kunnen blijven maken van de Kuurnebrug terwijl er amper 150 meter verder, richting sluis, een volledig nieuwe voetgangers- en fietsersbrug komt. Claudia Van Vooren: “Die platte brug wordt inderdaad gerealiseerd en zal elke keer moeten opendraaien als een schip de sluis in- of uitvaart. Daardoor zal de brug dus vaak openstaan.”

“De nieuwe voetgangers- en fietsersbrug zal vaak openstaan” – Claudia Van Vooren (W&Z)

“Waterwegen en Zeekanaal heeft dat besproken met stad Harelbeke, die daar geen graten in ziet. Het gaat dan ook om een recreatieve verbinding tussen de Twee-Bruggenstraat en het Moleneiland. Fietsers die op een efficiënte manier van de ene naar de andere kant willen fietsen, zullen de Kuurnebrug gebruiken.”

Wat het Moleneiland zelf betreft: vorig jaar schreef Waterwegen en Zeekanaal een projectoproep uit, waarbij ontwikkelaars hun plannen voor het eiland uit de doeken konden doen. “Verschillende projectontwikkelaars hebben hun interesse laten blijken en nu wordt alles bekeken”, aldus nog Claudia Van Vooren. “Veel hangt af van het ruimtelijk uitvoeringsplan. Wat kan en wat kan niet op het Moleneiland?”

Bert D'Hondt leidt als projectingenieur de werken in goede banen.
Bert D’Hondt leidt als projectingenieur de werken in goede banen.© LOO

Zo was er sprake van de inrichting van een jachthaven. Wat meteen het gerucht voedde dat zo de jachthaven van Kuurne zou worden opgedoekt. “Op dit moment is er nog niets beslist. Wel is het zo dat de jachthaven van Kuurne pal op de Leie ligt. Als er daar op termijn schepen van 4.500 ton passeren, wordt dat niet evident. Een mogelijkheid is wel dat de jachthaven afgeschermd wordt.”

14.000 m³ beton

Aan de nieuwe sluis, 230 meter lang en 12,5 meter breed, wordt ook tijdens het bouwverlof verder gewerkt. “Een 25-tal personen is aan het werk”, aldus projectingenieur Bert D’Hondt. “Zo blijven we op schema. De sluis moet tegen oktober, november klaar zijn. Daarna kan de elektromechanica worden getest. In december moet ze opengesteld worden.” Voor de sluis wordt 14.000 kubieke meter beton en 1.800 ton wapeningsstaal gebruikt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier