Verbindingsweg van kleine kilometer haalt verkeer uit centrum Dentergem

Op het kruispunt van de Gottemstraat en Wontergemstraat zal je voortaan rechtdoor de verbindingsweg kunnen oprijden. (foto TVW)
Op het kruispunt van de Gottemstraat en Wontergemstraat zal je voortaan rechtdoor de verbindingsweg kunnen oprijden. (foto TVW)
Tom Van Houtte

Zonder onverwacht obstakels vangt na de grote vakantie de aanleg van de verbindingsweg tussen de Gottemstraat/Wontergemstraat en de Statiestraat in Dentergem aan. Het gemeentebestuur wil er de klassieke doortocht via de N459 mee ontlasten.

Het eerste deel van het tracé, vanaf het kruispunt Gottemstraat-Wontergemstraat is voor rekening van de ontwikkelaar van de vroegere Riva-brouwerijsite. Aan de linkerzijde komt een woonzone met 54 huizen, aan de rechterkant een kmo-zone van ruim twee hectare.

Dentergem zelf zal een doodlopend stukje Statiestraat verbreden om er het verkeer van de nieuwe parking voor het woonzorgcentrum Mariaburcht en basisschool Zeppelin te kunnen ontsluiten richting nieuwe verbindingsweg. “Zelfs op een feestdag zoals nu is de parkeerdruk veel te hoog in de Statiestraat. Daar moet absoluut verandering in komen”, zegt schepen Lambrecht.

Dubbelrichtingsfietspad

“Eerst was het de bedoeling om het verkeer dat de verkaveling binnenreed via dezelfde weg te laten terugkeren, tot we op het idee kwamen om de weg nog enkele honderden meter door te trekken richting Aarsele. De verbindingsweg zal op die manier ook het verkeer op de klassieke N459-doortocht reduceren.”

Over de volledige lengte van een kleine kilometer krijgt de verbindingsweg een dubbelrichtingsfietspad van bijna drie meter aan de kant van de toekomstige woonwijk. Er komt ook een voetpad, dat niet doorloopt op de verlenging richting Statiestraat, omdat daar geen sprake meer is van woongebied.

Bijna 650.000 euro

Ter hoogte van het doodlopend stuk Statiestraat moet de Speibeek worden ingekokerd. Alles samen bedraagt de kost voor de gemeente bijna 650.000 euro, inclusief btw. “Een hoog bedrag, zeker in de wetenschap dat het zwaar verkeer dat Meulebeke bedient het bestaande tracé zal blijven volgen en dat onze handelaars daar minder van de passage zullen kunnen profiteren”, zegt oppositieraadslid Joke Vandemaele.

Schepen Yves Lambrecht in het doodlopend deel Statiestraat, waar de Speibeek wordt ingekokerd. (foto TVW)©TOM VAN HOUTTE
Schepen Yves Lambrecht in het doodlopend deel Statiestraat, waar de Speibeek wordt ingekokerd. (foto TVW)©TOM VAN HOUTTE

Haar Focus8720 spreekt zich al jaren uit tegen de komst van een bypass. “Temeer omdat het gemeentebestuur de voorrangsregeling wil wijzigen waarbij men ingaat tegen het ruimtelijk uitvoeringsplan dat ze zelf in 2016 goedkeurden.”

Voortschrijdend inzicht

Bij meerderheidspartij Eendracht spreken ze van “voortschrijdend inzicht”. “Onze eerste bekommernis is de verkeersveiligheid en we zijn overtuigd dat verkeer uit de Gottemstraat en Statiestraat voorrang geven om de verbindingsweg op te rijden daartoe bijdraagt.” De provinciale verkeerscommissie moet hier wel nog haar zegen over geven.

Het gemeentebestuur, dat binnenkort een aannemer aanstelt, hoopt dat de werken na de vakantie kunnen starten. Ze zullen ruim een volledig werkjaar in beslag nemen, maar de verkeershinder zal beperkt blijven gezien het om nieuwe ontwikkeling gaat.

(TVH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier