Veiligheidszone rond schip met ijzerertsen dat voor Belgische wateren voor anker ligt

De Life Passion ligt al twee weken voor anker in de Noordzee. © vesselfinder.com
Redactie KW

Al twee weken ligt een schip met een lading ijzererts voor anker in Belgische wateren. De ijzerertsen zijn op zich “geen gevaarlijke stof, maar als ze begint te broeien, ontsnappen er mogelijk gassen zoals waterstof”, meldt het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC) in Oostende.

Het vaartuig is geladen met Hot Briquetted Iron (ijzerertsen). Dat heeft twee weken geleden, in Franse wateren, voor een kleine ontploffing aan boord van het schip gezorgd, klinkt het. “De situatie is op heden stabiel zowel voor de bemanning op het schip, het schip zelf als de omliggende schepen”, aldus het MRCC. “Voor burgers is er geen gevaar.”

Ondanks de ‘ontploffing’ kon het schip, met de Gentse haven als bestemming, doorvaren tot in Belgische wateren. Het MRCC van Cap Gris Nez heeft daarop de collega’s in Oostende verwittigd. Daar werd beslist om het schip op 2 mijl van het zogenaamde ankergebied te ‘parkeren’ om de situatie te evalueren. Het schip ligt nu op ongeveer 31 kilometer van de kustlijn en op 2 zeemijl van andere schepen die voor anker liggen. Er is ook een veiligheidszone van 1 zeemijl ingesteld. De scheepvaart op de Noordzee wordt hierdoor niet gehinderd.

Bij de ontploffing raakte een van de bemanningsleden gewond, maar voor de stabiliteit van het schip vormde de ontploffing geen gevaar. Op het moment van de ontploffing was het schip al bijna in Belgische wateren, en in samenspraak tussen de Fransen, Belgen en Nederlanders werd beslist dat het schip niet verder mag varen.

“We volgen dit continu op”, aldus MRCC-woordvoerster Eva Descamps. “Het schip kan pas verder varen als de waterstofwaarden voldoende gezakt zijn. Dat wordt gemeten door een ‘gasdokter’, een medewerker van een gespecialiseerd privébedrijf. Die waarden kunnen dalen door te ventileren. Er is ook geprobeerd stikstof toe te voegen. Alle partners blijven intussen in overleg. Pas vanaf het moment dat we heel zeker zijn dat er geen gevaar meer is, geven we toestemming om verder te varen.

Tot het schip kan verder varen blijft ook een patrouilleboot in de buurt om de bemanning eventueel te evacueren. “Dat schip blijft in de buurt puur als voorzorgsmaatregel, we verwachten niet dat dat nodig zal zijn”, aldus nog Eva Descamps. Daarnaast blijft het schip ook in de buurt om het ander scheepvaartverkeer op veilige afstand te houden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier